Met Sony en Microsoft die hun gamers al lange tijd in games belonen met achievements en trophies op respectievelijk de 360 en de PS3, zullen velen zich waarschijnlijk afvragen waarom Nintendo niet hetzelfde doet op haar Wii. In een interview legde een vertegenwoordiger van Nintendo America, Bill Trinen, het beleid van zijn bedrijf uit.
“When they create their games, [Nintendo’s designers] don’t tell you how to play their game in order to achieve some kind of mythical reward. Basically, the way the games are designed is they’re designed for you to explore the game yourself and have this sense of discovery.Trinen wilde echter wel benadrukken dat Nintendo niet geheel tegenstander is van achievements. Dit blijkt ook wel uit een aantal titels, zoals Wii Sports Resort en the Super Smash Bros. serie, die spelers badges laat verzamelen.To that end, I think that when you look specifically at games from EAD [Nintendo’s internal development division] and a lot of other games that Nintendo has developed as well, there are things you can do in the game that will result in some sort of reward or unexpected surprise. In my mind, that really encourages the sense of exploration rather than the sense of ‘If I do that, I’m going to get some sort of artificial point or score that’s going to make me feel better that I got this.’ And that, to me, is I think more compelling.”