Fast Forward 2011: El Shaddai: Ascencion of the Metatron

Dertien in één dozijn shooters zijn er genoeg en ook matige RPG-titels zijn in overvloede in de schappen te vinden. Helaas zijn ècht creatieve titels tegenwoordig een zeldzaamheid, maar gelukkig kan ook het Westen genieten van het unieke pareltje dat als El Shaddai: Ascension of the Metatron door het leven gaat. Wat we van dit creatieve epos kunnen verwachten lees je hier…

Bijbelverhalen
El Shaddai is Hebreeuws voor God en Ascension of the Metatron is inderdaad een Japanse game die zeer losjes is gebaseerd op het Oude Testament. Om precies te zijn draait het spel om het Boek van Henoch en speelt Henoch dan ook de rol van hoofdpersonage. Enoch, in het Engels, is een priester die een beslissing van de Heavenly Council om de mensheid met een grote vloedgolf uit te roeien niet accepteert. Eerder waren zeven engelen naar de aarde gezonden om de mensheid te bestuderen, maar omdat ze door de eeuwen zo gefascineerd raakten door hen besloten ze daar te blijven. God komt met een voorwaarde: als het Enoch lukt de zeven gevallen engelen terug te halen zal de grote vloedgolf worden vermeden en kan hij zo de mensen een naar lot besparen. De blonde man wordt hierin bijgestaan door de beschermengel Lucifel en de vier Aartsengelen.

De game laat zich spelen als een action/adventure-titel in de derde persoon, waarbij ook het platformgenre hier en daar zal worden aangedaan. Enoch dient met diens vuisten, waaraan hij zogeheten Veils draagt, te vechten en zo vijanden te ontwapenen en te verslaan. Later komt de man in het bezit van de Arch, een heilig, maar gecorrumpeerd, zwaard, die door alles en iedereen heen kan en het is aan Enoch om dit wapen weer terug naar diens oorspronkelijk staat te brengen. Waarschijnlijk zal de Arch naarmate het spel vordert dus steeds krachtiger worden. Met dit wapen, wat samen met de gevallen engelen op de Aarde terecht is gekomen, kunnen niet alleen levens worden genomen, maar de Arch heeft ook de kracht zielen naar de hemel te sturen.

[SCREENSHOTS]

Volledige creatieve vrijheid
Wat El Shaddai een extreem bijzondere game maakt is niet alleen het feit dat het spel van de Bijbel leent, maar ook dat de ontwikkelaar, bestaande uit een team dat eerder aan toptitels als Devil May Cry, Ōkami en Viewtiful Joe werkte, heeft aangegeven volledige artistieke vrijheid te hebben gekregen van de uitgever, waardoor de game een unieke grafische stijl heeft gekregen. Een stijl waarin simplisme een grote rol speelt en elke plek een andere stijl kent. Aangezien beelden meer zeggen dan woorden raad ik ook sterk aan een blik te werpen op enkele screenshots van het spel en filmpjes van de game op te zoeken.

De unieke wereld die je in El Shaddai binnentreedt berust niet alleen op het uiterlijk, want deze wordt ook nog eens ondersteunt door zowel goed Engelse stemmenwerk, alsmede epische muziek. Een indruk van een muziekstuk kun je op de officiële website van het spel krijgen. Daarnaast lijkt het verhaal van de game ook uniek in zijn soort te zijn, want er zijn veel personages die een interessant plot beloven. Lucifel bijvoorbeeld, lijkt een dubbele agenda te hebben en het feit dat deze vrij door ruimte en tijd kan reizen kan zeker voor een goed verhaal met enkele plotwendingen zorgen. In hoeverre dit daadwerkelijk op zal gaan is onduidelijk, maar persoonlijk ben ik toch wel erg benieuwd naar datgene Ignition Software ons gaat bieden.

Voorlopige conclusie
Als El Shaddai: Ascension of the Metatron net zo uniek wordt als de naam doet vermoeden, dan kunnen we heel wat verwachten. De grafische stijl belooft ons een bijzonder avontuur voor te schotelen en de epische muziek zal dit alleen maar in positieve zin ondersteunen. Als we op de naam en faam van de ontwikkelaars alleen af mogen gaan wordt El Shaddai een onbetwiste topper, maar toch bestaat het gevaar dat de game te experimenteel is.

El Shaddai: Ascension of the Metatron verschijnt in de lente voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Verwijder Mij!'s avatar

    Gek naam 😛