Gamersnet.nl

Fast Forward 2011: Homefront

Al enige tijd ben ik shootermoe. De overdaad aan games waar het enige doel is andere mensen neer te knallen, ik ben er zo langzamerhand klaar mee en vermaak me tegenwoordig prima met RPG’s, Sandboxgames en af en toe een RTS’je. Deze genres geven wat meer context aan het geweld en juist die context ontbreekt vaak bij shooters. Daarom ook zijn shooters als Halo en Half-Life een uitzondering op mijn moeheid. Gelukkig gaat ook Homefront een mooie uitzondering vormen.

Context
Context. De een heeft er niks mee en wil alleen maar knallen, de ander kan niet zonder. Homefront speelt zich af in de Verenigde Staten, dat bezet is door de Koreaanse wereldmacht van de toekomst. Noord-Korea valt Zuid-Korea binnen en daarna ook andere Aziatische landen en zelfs China. Kortom, macht genoeg om zelf de VS binnen te vallen en dat gebeurt dan ook. Als het spel begint wordt je in een bus gezet, op weg naar een gevangenkamp. Onderweg kom je alle context tegen die je nodig hebt. Mensen worden mishandeld, je hart wordt verscheurd door een klein kind die iets vreselijks meemaakt en gevangenkampen en checkpoints laten zien dat het land hermetisch is afgesloten door de bezetters. Hier weet je dat het hommeles is.

Dit is precies waarom ik zin heb in Homefront. Het begin van de game voelt bijna als Half-Life. De game weet precies het gevoel over te brengen van iemand die moet overleven, net zoals Gordon Freeman die drang heeft in de Half-Life-games. Gelukkig wordt de bus gestopt door het verzet. Jij sluit je aan bij dat verzet en vanaf dat moment is het knallen.

Echte shooter
Homefront is een echte shooter, inclusief snelle schietactie, explosies en explosieve gebeurtenissen. De game neemt echter zijn tijd voor zijn verhaal en dat is precies wat zo schaars is tegenwoordig. Daarnaast is het kamp van het verzet extreem sfeervol.

Ook de multiplayer zal vele mensen verbazen. Er is uiteraard een level-systeem, maar ook per potje kun je punten verdienen, om die direct in hetzelfde potje uit te geven aan leuke snufjes zoals voertuigen en verschillende (vliegende) drones. Deze op afstand bestuurbare voertuigjes geven extreem veel voldoening en het puntensysteem (BattlePoints) zijn op recht vernieuwend. Het geeft spelers die een goede dag hebben net even wat extra beloning op de korte termijn en dat is voor mensen die geen zin hebben om uren te levelen (wat ook kan) een verademing.

Voorlopige conclusie
Ik ben vooral benieuwd hoe het verhaal van de singleplayer zich zal ontvouwen. Hoe lang zal het duren en hoe diep durft ontwikkelaar KAOS te gaan met de afschuwelijkheden van oorlog. Als KAOS dat goed weet te brengen, gaat Homefront een heerlijke nieuwe I.P. worden waar we lang van kunnen geniete