Gamersnet.nl

Fast Forward 2011 LittleBigPlanet 2

LittleBigPlanet 2 is de sequel op LittleBigPlanet, een game die bekend staat om zijn introductie van het ‘Play-Create-Share’-principe. De mogelijkheden moeten met dit tweede deel nog groter worden. Maar hebben we niet genoeg aan deeltje 1? Dat lees je in deze Fast Forward…

Een lach op het gezicht
Toen LittleBigPlanet 1 in 2009 uitkwam, gooide de game bij veel critici hoge ogen. De enerzijds lage instapdrempel in combinatie met een zeer uitgebreide level-editor wisten vele gamers zeer te waarderen. De kleurrijke levels en de vrolijke Sackboys wisten bij vrijwel iedereen een lach op het gezicht te toveren. Toen dan ook begin vorig jaar de geruchten opstaken over een mogelijk vervolg op deze zeer geprezen game, raakten vele mensen al zeer enthousiast. Desalniettemin was er ook een groot deel onder de gamers sceptisch over een mogelijk vervolg. LittleBigPlanet 1 bood namelijk al zoveel mogelijkheden, zou een vervolg daar wel nog iets aan toe te voegen kunnen hebben?

Iedereen die met deze sceptische gevoelens in z’n maag zat, kan gerust ademhalen. LittleBigPlanet 2 zal namelijk niet een soort 1.5 versie-game zijn (zoals sommigen Assassn’s Creed: Brotherhood ook wel noemen), maar weet op zeer indrukwekkende wijze opnieuw de speler te betoveren door zijn inhoud en vrijheid. De vrijheid van de speler om levels nu nog ingewikkelder te maken. In dit tweede deel zullen er nog minder limieten worden gesteld aan de creatievelingen onder ons.

Platform voor games
Niet alleen vanwege het feit dat levels groter gemaakt kunnen worden, doordat je zeer ingewikkelde creaties op een microchip kan opslaan, zodat de editor het als een heel gewoon klein dingetje plaatst. Maar ook zeker vanwege het feit dat LittleBigPlanet 2 geen normale platformgame moet worden, maar, zoals Media Molecule zelf aangeeft, een platform voor games. Zo kan je de spelletjes spelen die je lang geleden nog in de Arcadehallen aan het beoefenen was, of een gehele RPG opbouwen vanuit het niets.

[SCREENSHOTS]

Maar niet alleen creatievelingen zullen hun harten weer op kunnen halen aan de vele nieuwe speeltjes die ze aangeboden zullen krijgen. Met het reeds befaamde ‘Play-Create-Share’-principe was in LittleBigPlanet 1 zeker nog ruimte voor verbetering, en dat heeft Media Molecule zo op het oog zeer goed aangepakt. Het ‘Share’-gedeelte wordt nu namelijk nog makkelijker door de verbeterde zoekfuncties, een eigen webportaal dat je op je PC kan bezoeken en waardoor je nog meer inzicht hebt in de vele creaties van mensen over de gehele wereld en beoordelingen die makkelijker, en zelfs effectiever gegeven kunnen worden.

En last but not least de mogelijkheid die aan filmfanatici wordt geboden in deze al reeds indrukwekkende sequel. Het is mogelijk om met allerlei tools een film in elkaar te zetten. Zullen we remakes gaan zien van klassiekers als Scarface en The Matrix? Zeer waarschijnlijk. Maar ook zullen creatievelingen vol met ideeën over eigen films hun inspiratie kwijt kunnen en creaties scheppen die door miljoenen mensen over de gehele wereld zo bekeken kunnen worden.

Voorlopige conclusie
LittleBigPlanet 2 lijkt hetzelfde kunstje, ondanks het scepticisme dat vele mensen in het begin nog voelden, te flikken dat zijn voorganger ook deed. Iedereen verbluft laten staan, openvallende monden tonen, met een heel scala aan nieuwe en verbeterde dingen die de serie naar een hoger niveau moeten gaan tillen. Meer mogelijkheden in de level-editor, betere ‘share’-mogelijkheden, en zelfs de mogelijkheid om hele films te regisseren. Ik geloof in deze game, jij ook?

LittleBigPlanet 2 verschijnt op 19 januari 2011 voor de Playstation 3 .