Xenoblade ontstond in de trein

Er is meer achtergrondinformatie beschikbaar over Xenoblade, een van de meest veelbelovende Wii RPG’s van dit jaar. In de laatste Iwata Asks, een artikel waarin Satoru Iwata, de baas van Nintendo, vragen stelt aan gameontwikkelaars, gaat het namelijk over Xenoblade. Iwata praat met de twee scenario schrijvers van het spel, Tetsuya Takahashi en Yuichiro Takedo, over de ontwikkeling van de thematiek en het concept van Xenoblade en hoe die veranderden gedurende het ontwikkelingsproces.

Het hele idee van het spel kwam van Takahashi toen hij eens in een trein zat. Plotseling bedacht hij dat het wel erg interessant zou zijn als mensen in lichamen van iets heel groots leven, zoiets als goden. Vol enthousiasme over zijn zojuist bedachte hersenspinsel ging hij naar zijn kantoor en schreef een pagina vol met ideeën. Nadat er een aantal van die ideeën werden uitgewerkt wou Takahashi iemand om mee samen te werken om daarmee een scenario te creëren. Yuichiro Takeda, al tien jaar een collega van Tetsuya, was een logische keuze.


Takeda was eigenlijk vooral een scriptschrijver voor anime, maar in samenwerking met Monolith had hij al onder andere gewerkt aan Xenosaga I-II, een remake van de eerste twee Xenosaga-games voor de DS. Het verschil tussen anime en games, vormde een van de grootste obstakels die hij diende te overbruggen wanneer hij scenario’s schreef voor games, zoals de tijdslimiet van anime-afleveringen en het precies op de juiste momenten plaatsen van cliffhangers. Dit is bij games niet van belang, maar daar is met name interactiviteit een probleem. Een van de ideeën van Takeda was bijvoorbeeld dat een van de vrienden van het hoofdpersonage hem aan het einde van het spel zou verraden. Takahashi vond dat een beetje te grof voor de gamers, omdat deze flink veel tijd zouden hebben gestoken in het levelen van het personage en er gehecht aan zouden zijn. Ondanks het verschil werkten de twee mannen goed samen. Vaak kwamen ze met ideeën die de ander dan weer verwierp, maar dat bood wel nieuwe standpunten. Zij waren niet de enige binnen het team die dit deden. Medewerkers van Nintendo deden bijvoorbeeld ook mee.

Xenoblade is een futuristische RPG die wordt ontwikkeld door Monolith Soft en wordt uitgegeven door Nintendo. Er is tot op heden helaas nog geen releasedatum voor het westen bekend gemaakt, maar wij hopen dat die snel komt.

  1.   
    ckerigon's avatar

    Ik ben zeker benieuwd naar deze game.

  2.   
    klacko's avatar

    me2^^

  3.   
    Magana's avatar

    Waarschijnlijk een goede game voor de Wii, nu nog kijken of ik hem ga halen… Ik moet natuurlijk ook geld overhouden voor Zelda en Mario 🙂

  4.   
    WesterW's avatar

    Magana schreef, "Waarschijnlijk een goede game voor de Wii, nu nog kijken of ik hem ga halen… Ik moet natuurlijk ook geld overhouden voor Zelda en Mario 🙂 "

    Mocht hij überhaupt naar Europa komen, dan duurt dat nog wel even hoor 😉