De maker van Fable, Peter Molyneux, heeft positieve reacties vrijgelaten richting Heavy Rain. De beste man vindt de game van ontwikkelaar Quantic Dream namelijk briljant, wat komt doordat Heavy Rain een nieuwe manier biedt van het beleven van ervaringen. Hoe de emoties naar buiten treden, het juiste gebruik van Quick-Time Events – op elk moment kun je een iets verwachten – en een nieuwe vorm van entertainment.
- “I recommend anyone who wants to start to see the first glimpses of the future of video games to go out and buy it. I have to take my hat off to [Quantic Dream] … There’s a couple of things they do in that game which were really revolutionary, and what they do with quick-time is fantastic.”
Molyneux ziet graag nog meer mensen genieten van Heavy Rain, omdat deze game wel eens de toekomst van games zou kunnen zijn. Hoewel hij de game niet heeft uitgespeeld en na een tijdje al emotioneel uitgeput was door de sterke emoties in het spel en de donkere wereld, gooit Heavy Rain er toch wat revolutionaire punten in. Voorbeelden zijn de keuzes en de bijbehorende consequenties.
- “But there’s no question in my mind that games like Heavy Rain — games that have a new fidelity in the way that they present their experiences; obviously made with cinematography and motion capture in mind — can really show the way forward to a new form of entertainment, which is evolving the story and choices and consequences.”
Designers lachen al een tijdje om Quick-Time Events, omdat de feature dood schijnt te zijn. Molyneux ziet juist een opleving door Heavy Rain doordat het de kracht van de game is.