Christofer Sundberg, baas van Avalanche Studios en ontwikkelaar van de Just Cause-reeks, vindt dat uitgevers games sneller moeten annuleren. Spellen die een bepaalde kwaliteit missen, moeten volgens Sundberg direct worden geschrapt. Deze projecten kosten te veel geld – ofwel er wordt te veel geïnvesteerd – en geven ontwikkelaars een slechte reputatie.
- “I still believe publishers should cancel more projects in case the developers fail to deliver quality, before the investments become too high.”
Sundberg zegt dat uitgevers meer durf moeten tonen om bepaalde projecten te annuleren en ze veel meer moeten investeren in minder games, waar kwaliteit een veel hogere prioriteit heeft.
- “Avatar is a great example of a game that should never have come out, regardless of how much money it made. I don’t know if it was profitable or not, but games like that give license-based games a bad reputation, and that reputation is already at an all-time low, and you’re shooting yourself in the foot.”
Avatar is een game die nooit op de markt had mogen verschijnen, als het aan Christofer Sundberg ligt. Het haalt bij lange na niet de kwaliteit van de film en Avatar wordt op die manier op het lijstje geplaatst van slechte licentie-titels. De reputatie van dit soort games is al laag en je schiet jezelf hierdoor alleen maar in de voet.