Het is tijd voor een beetje kritiek; Sony en Microsoft kunnen het niet laten. Rob Dyer van Sony Computer Entertainment America (SCEA) heeft namelijk gezegd dat Xbox 360-bezitters amper games kopen, terwijl de PlayStation 3-software erg hard verkoopt. Als voorbeeld gaf Dyer Madden. Twee verkochte exemplaren van die game voor de Xbox 360 zouden gelijk staan aan drie voor de PlayStation 3. Dit zou ontwikkelaars stimuleren meer voor Sony’s console te ontwikkelen.
- “So for instance, with a title like Madden, I think the index was 1.4 to 1.0, which meant we way oversold on PS3 versus 360, given the installed base. That’s only going to get better and better as the installed base continues to grow.”
Verder geeft Dyer aan dat Microsoft veel te weinig first-party titels produceert. Het bedrijf zou te makkelijk met zakken geld in de hand lopen, op weg naar andere ontwikkelaars. Bovendien, de nieuwste Halo van Bungie schijnt de laatste te worden, Rare voert niet veel uit en Peter Molyneux komt met ‘Fable stuff’, aldus Dyer.
- “They have very few first-party studios at Microsoft. Bungie’s next Halo is the last one, Rare rarely puts out anything, you’ve got Peter Molyneux with his Fable stuff… but they don’t have first-party development studios inside at Redmond or anywhere for that matter. We do. So rather than putting their money behind that, they’ve been going to Epic or Valve or BioWare to do what they did with Mass Effect, and that’s where they throw their dollars.”
Volgens de beste man doet Sony veel beter haar best first-party games te ontwikkelen en dat is te zien aan de line-up. Microsoft richt zich veel meer op studio’s die (volledig) buiten het bedrijf staan, aldus Sony.
Doet Microsoft inderdaad te weinig om eigen games te ontwikkelen of heeft Sony het mis?