Tijdens de X10 wist Peter Molyneux te vertellen dat de Fable-serie niet meer als RPG beschouwd dient te worden. Fable III lijkt volgens Molyneux meer op een action/adventure dan een RPG.
- “I’m not sure I even call Fable an RPG anymore. Certainly not a 1990s RPG, for sure. In a way, you could look at it and say it’s like an action adventure.”
“There’s a lot of drama, there a lot of story, there’s a lot of emotion in there – but with leveling up. I love that leveling up. I’m not the sort of person that likes being given a pre-planned character and told ‘this is you no matter what’”.
Naar ons idee bevatten RPG’s als karaktertrek altijd wel drama, verhaal, en emotie. Maar goed, Molyneux heeft in het verleden wel meer ietwat vage uitspraken gedaan.
Interessanter is de volledige afwezigheid van een HUD in Fable III. Molyneux bevestigde tijdens X10 dat je in Fable III lang kunt zoeken naar een HUD of health bar, want die is er namelijk niet. In navolging van een aantal recente actie games laten veranderingen in je beeld (bijvoorbeeld kleureffecten bij schade) zien hoeveel klappen je nog kunt hebben voordat je het loodje legt.
- “Look at the screen! It’s completely clean. Why do we need the fucking health bar?”