In de nieuwe stedelijke setting gaat ontwikkelaar Crytek met Crysis 2 door in haar epische nanosuit-krijger franchise, drie jaar na de eerste Crysis om precies te zijn. Dat werd namelijk duidelijk gemaakt door Crytek in een interview.
Niet alleen de setting en het tijdperk, maar ook de Nanosuit is veranderd in Crysis 2. De zogenaamde Nanosuit 2 heeft onder andere een geheel nieuwe ‘Tactics’ modus, waarin je sneller vijanden op kunt sporen en je een beter zicht krijgt op de situatie waar je je in begeeft. Tevens zijn de ‘Strength’ en ‘Speed’ modus gecombineerd tot één Power modus, wat de Nanosuit 2 in totaal vier verschillende modi oplevert: Armor, Cloak, Tactics en Power.
De verwoeste stad waarin Crysis 2 zich afspeelt zorgt ervoor dat er meer verticaliteit en tactiek in de game verwerkt zit. Een aanval van bovenaf plannen is dus een koud kunstje in Crysis 2 door middel van het beklimmen van wolkenkrabbers en andere hoge gebouwen.
Crysis 2 gaat verder waar de originele Crysis eindigde, het voornaamste verschil is dat Crysis 2 op de consolevriendelijke CryEngine 3 loopt. Deze engine zou het mogelijk maken om de pracht en praal van de eerste Crysis toch nog te kunnen vertonen op de Xbox 360 en PlayStation 3. Ook in Crysis 2 staat de ‘Nanosuit’ en haar uiteenlopende abilities centraal: gebruik je onzichtbaarheidsmodus om langs vijanden te sluipen of gebruik bijvoorbeeld je onvoorstelbare kracht om vijanden bij hun lurven te grijpen en ze meters ver weg te gooien.
Crysis 2 verschijnt voor 31 maart 2011 voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.