2010 Fast Forward: Brink


Brink is een nieuwe first person shooter van Bethesda, die in ontwikkeling is bij Splash Damage. We kennen deze studio van games zoals Wolfenstein: Enemy Territory en Enemy Territory: Quake Wars. Brink is dan ook de eerste eigen game van de ontwikkelaar.

In Brink staat een stad centraal die is afgesloten van de buitenwereld. In een hypermodern 2025 verliest deze stad de communicatie en breekt zogezegd de pleuris uit. Jij als speler doet je intrede in 2045, als de stad allang contact met de buitenwereld verloren heeft en in staat van verval verkeert.

SMART
Eén van de paradepaardjes van Brink is het zogenaamde SMART movement systeem, dat staat voor smooth movement across random terrain. Dit systeem is een soort geautomatiseerd Mirror’s Edge-idee, waarbij je allerhande obstakels kan overwinnen door de SMART-knop in te drukken. Op dat moment ren, spring of slide je gemakkelijk voorbij de obstakels die tussen jou en je doel staan. Op deze manier kun je je snel door de wereld begeven en ook tactisch van A naar B bewegen om een beter overzicht te krijgen of een betere schutterspositie in te nemen. Door de hulp van dit SMART systeem zul je dus nooit tegen zaken aanlopen als een sprong die perfect getimed dient te worden of een obstakel dat je afremt omdat je het over het hoofd zag. Verwacht dus een shooter op hoog tempo, zowel qua beweging als qua actie.

De game draait op de id Tech 4 engine, die we eerder zagen in Doom 3. Uiteraard is de ontwikkeling niet stil blijven staan en zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd. Zo is er een nieuwe rendering framework en is er betere ondersteuning voor processoren met meerdere kernen.

[SCREENSHOTS]
Gameplay
Tijdens het spelen krijgt de speler bepaalde doelen aangeboden. Deze doelen leveren ervaringspunten op, net zoals elke gemaakte kill. Uiteraard zullen sommige van deze context-doelen makkelijker zijn dan andere en daar is de beloning dan ook naar. Splash Damage zet hoog in op personage-ontwikkeling en zodoende kun je je ervaringspunten dan ook besteden aan allerhande vaardigheden en mogelijkheden van je personage. Ook het uiterlijk is aan te passen om je personage te kneden zoals jij het graag ziet. Het verdienen van ervaringspunten en dus het ontwikkelen van je personage kan in alle drie de spelmodi; singleplayer, co-op en multiplayer.

Het hoge woord is eruit: de multiplayer. Splash Damage spaart kosten noch moeite om dit tot een geweldige beleving te maken en de toezegging dat de volledige game co-op te spelen is met maar liefst acht mensen tegelijk doet me het water al in de mond lopen. De co-op is drop-in/drop-out; je kan je dus op elk gewenst moment bij een game voegen en beginnen te spelen. Op dat moment wordt een door A.I. gestuurd personage vervangen door een echte speler, zodat de balans nooit in het geding is. De rol die je aanneemt is bovendien in-game te veranderen bij zogenaamde Command Posts, alwaar je een andere uitrusting kan uitkiezen en dus ook andere doelen aangeboden krijgt tijdens het spelen.

Voorlopige conclusie
Al met al lijkt een Brink een game te worden die het genre op zijn grondvesten kan doen schudden. Het automatiseren van het vloeiend bewegen door de levels daagt spelers uit om op zoek te gaan naar het beste plekje voor de job. Daarnaast biedt de gameplay afwisseling door de contextgebonden doelen en de makkelijk inwisselbare uitrustingen, die een directe invloed hebben op jouw rol op het slagveld. Kortom, Brink is een veelbelovende titel van een ontwikkelaar die zijn sporen al verdiend heeft.

Brink verschijnt in de herfst van 2010 voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Deja Vu's avatar

    Leuke preview/fast forward,

    maar ik had nog wel even een vraagje: word de singleplayer een openwereld/sandbox game?

  2.   
    klacko's avatar

    dat wou ik net ook vragen wat Déjà Vu vraagt. wordt het een open wereld game? want dan ga ik hem denk ik wel halen vond die customisation trailer ook vet

  3.   
    Jonah's avatar

    Het is geen open wereld-game, integendeel, de gevechten spelen zich puur af op grootschalige mappen.

  4.   
    Deja Vu's avatar

    Jonah schreef, "Het is geen open wereld-game, integendeel, de gevechten spelen zich puur af op grootschalige mappen."

    Bedankt voor de info.

    Misschien is het handig om de volgende keer deze info direct even te vermelden in de Fast Forward? 🙂