Op de Gamescom in Keulen van dit jaar werd, enigszins onverwachts, Fable III aangekondigd. Ook dit keer bevinden we ons weer in Albion, waar aardig wat veranderd is.
Fable III zal zich ongeveer vijftig jaar na Fable II afspelen en dit keer kruip je opnieuw in de huid van een zogenaamde Held. Deze Held is een van de kinderen van de hoofdpersoon uit Fable II, die het inmiddels tot heerser heeft geschopt. In Fable III probeer je een tiran te verslaan en zelf ook heerser te worden, maar of deze tiran en het hoofdpersonage uit Fable II een en dezelfde persoon zijn, is nog niet bekend. Wel weten we dat Fable III gebruik zal maken van savegames van Fable II, wat betekent dat je acties uit Fable II meer impact hebben dan je wellicht zou verwachten.
Twee delen
Fable III bestaat uit twee delen. In het eerste deel moet je aan de macht zien te komen in een Albion dat steeds meer geïndustrialiseerd raakt. Om aan de macht te komen moet je mensen verzamelen die jou steunen en ook af willen van de huidige heerser. Net zoals een politicus zul je beloftes moeten doen om mensen zover te krijgen om je te steunen. Of je je uiteindelijk aan die beloftes houdt is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Dit gedeelte zal waarschijnlijk veel lijken op de gameplay die we kennen uit Fable II, met het het verkennen van dungeons en het vechten tegen vijanden.
Het tweede deel van het spel is echter iets anders qua opzet. Je bent nu een echte koning of koningin en houdt je dus bezig met het besturen van een land. Geheel in de stijl van Fable moet je ook hier weer keuzes maken: regeer je met ijzeren vuist en ben je een tiran, of regeer je met zachte hand en ben je geliefd door al je onderdanen? Laat je je onder druk zetten door je vrouw die een nieuwe jurk wilt en verhoog je de belasting of zeg je tegen haar dat ze haar jurken gewoon maar vaker dan eens per jaar moet dragen?
We kenden al variabelen al Goedheid en Corruptie maar in Fable III komen daar nog twee bij, namelijk Rechtvaardigheid en Aanraking. Rechtvaardigheid heeft vooral te maken met je beslissingen die je als heerser neemt. Gooi je iemand in de kerkers omdat hij iets slechts heeft gedaan, of heb je medelijden met diegene omdat hij het deed voor zijn hongerige kinderen en laat je hem vrijuit gaan? Bovendien is er ook nog eens de mogelijkheid om zelf op onderzoek uit te gaan: heeft de man wel echt hongerige kinderen of alleen maar een hongerige portemonnee?
[SCREENSHOTS]
Aanraking
Naast Rechtvaardigheid is er ook nog Aanraking. Dit is een nieuw gameplayelement dat Peter Molyneux heeft toegevoegd en het zou me niks verbazen als hierbij gebruik wordt gemaakt van motion sensor Natal, waarvan Molyneux al min of meer heeft bevestigd dat deze zal worden gebruikt in de game. Aanraking moet ervoor zorgen dat je meer de game in wordt getrokken. Er zijn twee verschillende soorten aanraking in Fable III: Expressieve Aanraking en Dynamische Aanraking.
Expressieve Aanraking heeft vooral te maken met relaties met andere personen. Je selecteert nu niet meer de actie om bijvoorbeeld je kind een aai over de bol te geven, maar je maakt deze beweging echt! Hierdoor wil Molyneux bereiken dat de barrière tussen game en werkelijkheid vervaagt en je echt de game in wordt getrokken. Dynamische aanraking ligt hier in het verlengde van. Molyneux gaf het voorbeeld van een kind dat je kunt redden uit een brandend huis. Eerst gebruik je Expressieve Aanraking om het kind gerust te stellen, terwijl je daarna Dynamische Aanraking gebruikt om het kind aan jouw hand het brandende huis uit te leiden.
Voorlopige conclusie
Wat we tot nu toe allemaal hebben gehoord over Fable III klinkt allemaal heel erg goed. Het wachten is nu nog op de uitvoering, vooral omdat we geen tot weinig ervaring hebben met Natal, wat waarschijnlijk verbonden zal zijn met enkele belangrijke gameplayelementen. Daarnaast is het ook nog afwachten hoe de microtransacties worden verwerkt in deze game, maar een ding is zeker: als het concept goed wordt uitgewerkt, dan zou dit wel eens een Game of the Year-kandidaat kunnen worden.
Fable III zal eind 2010 uitkomen voor de Xbox 360.