2010 Fast Forward: I Am Alive

I Am Alive is een game die met een indrukwekkende trailer werd aangekondigd door Ubisoft. Nadat Chicago door een enorme aardbeving wordt getroffen, wordt de maatschappij geconfronteerd met dat wat men al tijden probeert te bereiken: ieder mens is gelijk. In deze game is het aan de speler om de regels te bepalen. Wie red je en wie laat je gaan?

Boom! Shake Shake Shake The Room!
Het is een hete dag in juni en Adam Collins geniet lekker van het leventje dat hem is geschonken. Als het noodlot toeslaat en Chicago op zijn grondvesten laat trillen, is iedereen ineens op zichzelf aangewezen. Nu gaat het niet meer om wat voor smaak koffie je deze keer wilt hebben, maar of je überhaupt nog wel koffie gaat drinken.

Adam gaat op zoek naar zijn vriendin, Alice, die ergens in de grote stad is. Onderweg loert uiteraard gevaar om elke hoek en in deze nieuwe, donkere wereld is het doden of gedood worden. Welke mensen zijn nog te vertrouwen als alles wat zij ooit hadden is weggenomen? Mensen die honger hebben en jij de enige bent die tussen hen en een droog stuk brood staat.

[SCREENSHOTS]

Hoop
I Am Alive gooit je met een first-person perspectief midden in de actie. In de zoektocht naar Alice zal je omgevallen flats en bergen puinzooi moeten trotseren. Gelukkig is er tussen alle hongerige mensen, puin en gevaar nog een sprankje hoop.

Er zijn enkele characters waar je steun aan hebt tijdens de perikelen. Zo is er bijvoorbeeld Riley, een dokter die in de stad is gebleven om overlevenden te helpen. Het is dan aan jou om haar te helpen met het vinden van overlevenden. Zo zijn er door het gehele spel mensen die jou van dienst kunnen zijn. Het is echter wel van belang dat jij ze ook helpt.

Dagen tikken voorbij
De game gaat zich naar verwachting verspreiden over negen dagen. Hoe dit precies werkt, is nog niet bekend. Het kan dus betekenen dat de game een sprong maakt wanneer je bepaalde punten bereikt of missies haalt. Het kan ook zo zijn dat de tijd versnelt verloopt en dat je na een tijd een slaapplaats moet zoeken om de nacht door te brengen.

Het is ook nog niet bekend hoe de vijanden zijn. Het mag duidelijk zijn dat dit andere mensen zijn, maar de vraag is of het echt om doden gaat of dat het juist de bedoeling is om mensen te vermijden en met listen je eten te verkrijgen. Dit brengt natuurlijk de volgende vraag met zich mee: Hoe zit het met eten? Moet je binnen een bepaalde tijd weer eten zoeken? Of verdien je eten door missies succesvol af te ronden? Misschien zul je door de prullenbakken moeten graaien om een half opgegeten hamburger te kunnen verorberen. Zoveel vragen!

Verwachtingen
I Am Alive is een actie/avontuur dat veel met het thema ‘keuzes’ gaat spelen. Wie red je en wie laat je gaan? Ga ik echt die vrouw doden om te kunnen eten? De game zal laten zien hoe de mens terugkeert naar het oeroude instinct van overleven. Hoe het allemaal uitgewerkt gaat worden, is vooralsnog onbekend. Er is nog maar één trailer uitgebracht die laat zien hoe collega’s Adam achterna zitten voor een flesje water, waarna ze de diepte instorten. Het wachten is dus op meer informatie en in-game beelden, maar I Am Alive staat in elk geval hoog op mijn lijst met potentiële toppers.

  1.   
    Spam-Fischer's avatar

    tziet er prima uit

  2.   
    MaTriX's avatar

    Jammer dat tie uitgesteld is.

  3.   
    NightHawk's avatar

    ‘k Hoop echt dat ie niet wordt gecancelled, want het concept lijkt me echt super vet!