Wanneer we het over stealth games hebben is de Splinter Cell-reeks, misschien buiten Metal Gear Solid, de eerste en enige serie die de naam echt eer aan doet. We kunnen zelfs wel zeggen dat Ubisoft met de Splinter Cell-games dit genre pas echt heeft uitgevonden. Om een reeks dan zo radicaal om te gooien en te claimen dat het genre met Splinter Cell: Conviction geherdefinieerd wordt, is op z’n minst gedurfd. We kunnen nu al verklappen dat de claim volledig terecht is, maar waarom? Dat kun je lezen in deze Fast Forward…
Op eigen houtje
Allereerst is er een flinke ommezwaai in het verhaal van Splinter Cell. Hoofdpersonage Sam Fisher heeft zijn dochter verloren in een auto-ongeluk en denkt hierbij aan opzet. Hij besluit zijn huidige werkgever Third Echelon te verlaten en op zoek te gaan naar de daders.
Third Echelon nam het al niet erg nauw met de mensenrechten en ziet al helemaal niet graag de staatsgeheimen in de Privé terug. Sam’s ontslag wordt dan ook beantwoord met een ware klopjacht van de gehele overheid op hem. Zo valt alles wat hij eerst vertrouwde voor hem weg, heeft hij niets meer te verliezen en moet hij alles op eigen houtje gaan opknappen. Dat niet iedereen met deze ingrediënten automatisch Stallone’s Rambo wordt, bewijst Fisher vervolgens…
De essentie
Splinter Cell: Conviction is weliswaar een volledig radicaal nieuw spel geworden, toch is de essentie van stealth-action nog altijd aanwezig. Geen M60 Browning in de ene hand en een AK in de andere dus. Sterker nog, al je wapens en geavanceerde uitrusting uit de eerdere delen heb je achter moeten laten bij Third Echelon. Zelfs de karakteristieke vision-goggles ontbreken.
Onder een deur door kijken gaat nu bijvoorbeeld ouderwets met een spiegeltje en wapens kunnen op de zwarte markt worden gekocht. Daarnaast zijn de omgevingen in Conviction bijna volledig interactief en zo kunnen tegenstanders ook met bakstenen of flessen bestookt worden. Een stealth-benadering is hierbij aan te raden, aangezien Sam niet al te veel kogels lust. Het ongezien sluipen in de schaduwen en het zoeken naar alternatieve routes zullen dan ook weer een groot deel van de gameplay gaan uitmaken.
[SCREENSHOTS]
Snelheid
Wel is de snelheid van Fisher’s bewegingen, hoewel de beste man wat jaartjes ouder is geworden, heel hoog. Hierdoor zijn snelle omtrekkende bewegingen, via bijvoorbeeld richels, mogelijk en kan Sam vooraf tegenstanders taggen en op een filmische wijze razendsnel uitschakelen. Handig hierbij is het witte silhouet van Sam, dat achterblijft op de plek waar tegenstanders hem het laatst zagen. Hier zullen tegenstanders naar handelen en vervolgens is het mogelijk zelf alweer ergens anders verrassend op te duiken.
Om ook de verdere gameplay zo vloeiend en intuïtief mogelijk te maken heeft Ubisoft een nieuwe manier gevonden om het verhaal aan de speler te presenteren. Als eerste zullen de meeste cutscenes in het spel interactief zijn, door de speler onder andere ondervragingen op verschillende manieren te laten verlopen. Delen van het verhaal van Conviction zullen vervolgens geprojecteerd worden op allerlei oppervlakken, waardoor lange cutscenes of lappen tekst voorkomen worden.
Gevoel
Conviction heeft absoluut de graphics van deze tijd. De omgevingen worden, mede door het gebruik van lichtval, erg mooi weergegeven. Ook de bewegingen van Fisher en zijn tegenstanders zien er erg realistisch en vooral vloeiend uit. Dit komt nog verder tot zijn recht door het gebruik van het third-person perspectief. Het gevoel van de Bourne-films besluipt ons bij de gehele setting. Als het spel dan bij een vlugge ‘takedown’ van tegenstanders ook nog even vertraagt, stijgt Fisher wel erg in de ‘cool factor’.
Voorlopige conclusie
Splinter Cell: Conviction kan eigenlijk niet mislukken. Dat er dan ook nog duidelijk wordt dat er een multiplayer met co-op mogelijk wordt, maakt het geheel wel af. Ubisoft toont erg veel lef met de grote veranderingen die men heeft doorgevoerd. Dat we nu al kunnen zeggen dat dit een van de beste spellen van 2010 gaat worden, is daar een blijk van. De hele game voelt, alleen al bij het bekijken van screenshots en trailers, erg gelikt. Dit is echt een game om nu al reikhalzend naar uit te kijken.
Splinter Cell: Conviction verschijnt eind februari 2010 voor de PC en Xbox 360.