2010 Fast Forward: Alan Wake


De aankondiging van Alan Wake dateert alweer uit mei 2005. Bijna vijf jaar geleden dus! Zitten we nog altijd op deze game te wachten of heeft het z’n moment gemist? Dat lees je in deze Fast Forward.

Ontwikkelaar Remedy kennen we van diverse Max Payne-games, die zeer goed werden ontvangen. Sinds 2005 is men echter al hard aan het werk om een gigantisch nieuw project vorm te geven, namelijk Alan Wake. Meerdere previews en Fast Forward-artikelen zijn inmiddels gepasseerd en nog altijd laat Alan Wake op zich wachten. De preview die ik na de afgelopen E3 schreef was toch erg positief en eigenlijk ben ik dat nog altijd wel…

Psychologische thriller
Alan Wake draait om de gelijknamige schrijver, die na vele bestsellers al jaren zonder inspiratie zit. Om weer inspiratie op te doen neemt zijn vrouw hem mee naar het idyllische Bright Falls. Als z’n vrouw echter plotseling vermist raakt, begint voor Alan een ware nachtmerrie. Het wordt nog vreemder als Alan geconfronteerd wordt met zijn laatste boek, een thriller waarvan hij niet eens kan herinneren dat hij die heeft geschreven. Bladzijde voor bladzijde worden de gebeurtenissen uit het boek werkelijkheid en zo ontvouwt zich een ware psychologische thriller.

Het verhaal richt zich dus duidelijk op spanning. Ik noemde het net al een psychologische thriller en dat is precies wat ontwikkelaar Remedy voor ogen heeft. Ze willen je een spannend avontuur laten beleven, maar de setting en het verhaal geeft hen ook uitgebreid de mogelijkheid om je op het verkeerde been te zetten. Een beetje ‘mindfucken’, om het zo maar te omschrijven. Alan beleeft namelijk steeds dingen die hij blijkbaar al op papier heeft gezet, maar je komt eigenlijk pas een nieuwe gebeurtenis tegen als je erover hebt gelezen op een gevonden bladzijde. Daarnaast wordt de game episodisch verteld, inclusief een “previously on Alan Wake” voor elk nieuw stuk.

[SCREENSHOTS]

Grootste angst
Tijdens alle spannende avonturen krijg je te maken met je echte vijand: de duisternis. Het donker is je grootste angst en tegenstander, want in Bright Falls kan alles en iedereen bevangen zijn door de duisternis en zo tegen je in opstand komen. Denk aan bezeten mensen die het op je gemunt hebben, maar ook voertuigen, machines en andere objecten kunnen onder invloed van de duisternis zijn. Je moet ze dan eerst van de duisternis ontdoen door ze te beschijnen met je zaklamp of zelfs met een bouwlamp, als het om grote machines of veel objecten gaat. Vervolgens kan je ze pas op een ouderwetse manier uitschakelen met beschikbare wapens. Op deze manier zal je soms (kleine) puzzels tegenkomen om op te lossen, op zoek naar verlichting, voordat je jezelf kunt verdedigen tegen de duisternis. Uiteraard behoren ook vluchten en schuilen tot de mogelijkheden, wat voor de nodige spannende momenten gaat zorgen.

De game ziet er gelukkig ook erg mooi uit, wat zowel in het licht als in het donker extra bijdraagt aan de sfeer en emoties. Remedy heeft veel tijd en moeite gestoken in de grafische pracht en praal, wat zich ondermeer uit in een mooie dag- en nachtcyclus. Dit draagt ook bij aan het tempo van de game, want tijdens de nacht moet je natuurlijk extra op je hoede zijn, terwijl de momenten overdag vooral bedoeld zijn om meer te weten te komen over de diverse personages en hun achtergronden. Een mooi stukje afwisseling tussen rustige dagen en actievolle nachten.

Voorlopige conclusie
Alan Wake staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje voor 2010. Een bijzonder spannend verhaal dat zich als een psychologische thriller ontvouwt, prima graphics en een interessante gameplay waarbij je strijdt tegen de duisternis… allemaal elementen die me erg aanspreken. Het grote gevaar is natuurlijk de enorme vertraging. Veel gamers hadden deze game al eind 2008 in hun console willen stoppen en in 2009 hebben we ook regelmatig gehoopt op een release. Alan Wake kan inmiddels zijn ‘momentum’ kwijt zijn en wellicht zelfs zijn ingehaald door andere titels. Ik blijft echter positief en hoop van harte dat Remedy een topper weet af te leveren.

Alan Wake verschijnt in het tweede kwartaal voor de Xbox 360. Een PC-versie behoort tot de mogelijkheden, maar is momenteel niet meer in ontwikkeling.

  1.   
    JonsoN's avatar

    Ik weet t niet hoor, hij leek mij zo leuk, zou eerst ook op de PC uitkomen!, nu wordt t een Xbox360 exclusive voorlopig 👿 Wrm niet PS3?.. :S

  2.   
    Spam-Fischer's avatar

    dit spel doet me erg veel denken aan Alone in the dark

  3.   
    GameAC's avatar

    Het spel wordt veel gehypt, maar echt interessant is het niet.

  4.   
    MaTriX's avatar

    Ik vind het wel wat hebben, ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.

  5.   
    JayRoen O’neal's avatar

    Ik heb nog ergens een blaadje liggen waar de preview instond..
    Van een aantal jaar terug.. En toen was het alleen voor de PC… Beetje jammer weer dat een PC-exclusive wordt omgedraait naar Xbox…

  6.   
    ChielB's avatar

    Het is sinds de allereerste aankondiging nooit een PC-exclusive geweest. De formele 1e aankondiging was dat Alan Wake voor de PC en een next-gen console in ontwikkeling is.

    Wellicht wegens geld-/tijdnood heeft men besloten de PC-versie voorlopig in de koelkast te zetten.

  7.   
    LittleRemco01's avatar

    Spam-Fischer schreef, "dit spel doet me erg veel denken aan Alone in the dark"

    Verdomd, Khad precies de Zelfde Gedachte 😛

  8.   
    Slayer61's avatar

    GameAC schreef, "Het spel wordt veel gehypt, maar echt interessant is het niet. "

    Dat probleem heb ik nou ook. Het komt me gewoon echt bekend voor. Het is niet iets heel origineel ofzo. 🙂