Gamersnet.nl

2010 Fast Forward: Mass Effect 2


De eerste Mass Effect uit 2007 sloeg bij mij in als een bom. De snelle gameplay, gecombineerd met heerlijke voice acting en legio keuzes om de game gevariëerd te maken, hebben mij uren van de straat gehouden. Mass Effect liet wederom zien waarom Westerse RPG’s superieur zijn aan zijn Japanse varianten qua verhaal, cinematics en actie, en na mijn eerste kennismaking met het tweede deel op de Gamescom in Keulen wist ik het zeker: Mass Effect 2 wordt mijn game van 2010!

Mijn Mass Effect
Natuurlijk is mijn verlangen grotendeels gebaseerd op de grootsheid van het eerste deel. Ook ontwikkelaar Bioware weet dat de kracht van de franchise in de eerste Mass Effect ontstaan is en daarom is het ook mogelijk om je save-game uit het eerste deel mee te nemen naar deeltje twee. Ik ben zo blij met deze beslissing! Waren sommige keuzes uit Mass Effect 1 al behoorlijk extreem, heftig en definitief, met de overname van je save-game zullen ze ook stand houden in Mass Effect 2. Kortom, Wrex blijft dood als je die keuze gemaakt hebt en zo geldt dat ook voor andere personages. Deze betrokkenheid is precies wat ik wil van een game en ik hoop ook dat andere ontwikkelaars deze functie zullen toevoegen.

Bioware is druk bezig met polijsten wat er te polijsten valt en dat zien we allereerst terug in de graphics. Tijdens mijn speelsessie op de Gamescom verbaasde het mij hoeveel mooier de game nu al is. Alles glimt, schijnt en is lekker scherp. De game verloopt daarnaast nog een stuk soepeler en de irritante laadtijden in de lift zijn ook verleden tijd. Bioware heeft alles gedaan om te zorgen dat Mass Effect 2 nog beter zal spelen dan het eerste deel. Wijzigingen zijn ook doorgevoerd in de besturing, die vooral de selectie van wapens en krachten makkelijker maken. Hoe leuk dit allemaal is, het gaat straks natuurlijk allemaal draaien om het verhaal. Daar ben ik dan ook het meest benieuwd naar.

[SCREENSHOTS]

Voorlopige conclusie
Gelukkig is dit nou net het gedeelte waar het minst over bekend is. Bioware kennende zullen zij vooral qua voice acting gaan schitteren en het is maar goed ook dat we nog weinig weten. Het is immers het leukste om dit zelf te ontdekken achter je console of PC. Wat wel bekend is, is dat je bepaalde keuzes kunt maken tijdens filmpjes. De meeste keuzes zijn makkelijk te onderscheiden tussen goed en kwaad, maar subtielere beslissingen zijn er ook. Zo is er een ondervragingsscene waar je kunt kiezen om iemand te bedreigen voor de informatie of om het uit hem te praten. Dit gaat via de rechtertrigger tijdens het gesprek en zonder een keuze te maken in verschillende zinnen. Dit is natuurlijk om de gameplay vlotter te laten verlopen.

Mass Effect 2 gaat mijn game van 2010 worden en het gevaar van zulke hoge verwachtingen is altijd dat ze tegen kunnen vallen. Bioware kennende zal deze deceptie niet komen, want met een franchise als Mass Effect staat in ieder geval de basis als een huis. Een heel vet huis!

Mass Effect 2 verschijnt 29 januari voor de PC en Xbox 360.