Gamersnet.nl

Microsoft stapt af van 720p-eis voor Xbox 360-games

David Jefferies van ontwikkelaar Black Rock heeft onthuld dat Microsoft is gestopt met het eisen van een 720p-resolutie voor Xbox 360-games. Microsoft verplichtte ontwikkelaars om games in een resolutie van 1280×720 (720p) te maken, terwijl veel HD Ready-televisies werken met een resolutie van 1366×720. Hierdoor wordt het beeld aangepast door hardware in de televisie (‘upscaling’), wat in sommige gevallen ten koste kan gaan van de uiteindelijke beeldkwaliteit, zonder dat de ontwikkelaar er wat aan kon doen.

Voor Halo 3 en Halo 3: ODST maakte Microsoft al een uitzondering. Beide spellen mochten op een iets lagere resolutie worden uitgebracht, zodat de ontwikkelaar meer grafische verbeteringen in de game kon stoppen, zoals extra anti-aliasing. Op deze manier kan een ontwikkelaar inspelen op het upscalen van televisies, wat uiteindelijk een mooier resultaat zal opleveren.

Volgens Jefferies zijn alle ontwikkelaars, dankzij Halo 3, nu vrij om de keuze te maken tussen resolutie en beeldkwaliteit. Hij gaf ook aan dat dit steeds minder een probleem vormt, doordat steeds meer Full HD-televisies (1080p) worden verkocht.

Black Rock werkt momenteel hard aan de spectaculaire racegame Split/Second voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. In 2010 kunnen we het resultaat bewonderen…