Cutscenes zijn nog steeds erg belangrijk, aldus Pratchett

In een interview met Gamasutra wist een zeer bekende game-scriptschrijver, Rhianna Pratchett, te vertellen dat cutscenes in videogames nog steeds zeer belangrijk zijn. Zij vindt dat games op die manier het best hun verhaal kwijt kunnen. Pratchett brengt dit naar buiten omdat veel gamers niet zo van tussenfilmpjes gediend zijn, maar gewoon in actie willen blijven tijdens het spelen van een game.

    “There’s no denying that given the fan-base of games like the Metal Gear Solid and Final Fantasy series, many gamers enjoy cutscenes, even incredibly loquacious and lengthy ones. Whilst, personally, I’d rather a game wasn’t turned into a wannabe movie, I believe there’s still a place for artfully crafted, well timed and smartly paced cutscenes. Granted, the games that manage to do all three are fairly rare.

    Putting interactivity aside for a moment, there’s still a lot we can do to improve our linear storytelling. There are exceptions (there always are) but our strength in this regard is by no means across the board. It is improving though, title by title. Cutscenes are still an important tool in our narrative toolbox, and we shouldn’t throw out the hammer just because we keep hitting our thumb with it. We just have to learn how to wield it a little better.”

Pratchett zegt echter wel dat cutscenes grenzen moeten hebben. Er zijn ook absoluut genoeg fans die genieten van de verhalende filmpjes uit Metal Gear Solid of Final Fantasy, maar cutscenes moeten artistiek zijn, goed getimed en niet al te lang. De scriptschrijver vindt dat er nog een hoop te leren valt en dat de filmpjes niet zomaar overboord moeten worden gegooid. Hoe denken jullie hier over?

Rhianna Pratchett is vooral bekend als schrijfster van Mirror’s Edge, Heavenly Sword en het Hollandse Overlord.

  1.   
    NoFearz's avatar

    Ik vind cutscenes erbij horen. Maar dan moeten het niet echt lange cutscenes zijn zoals vaak bij GTA.

  2.   
    Ken2BE's avatar

    Ik vind ze toch wel zeer belangrijk.

  3.   
    JVB93's avatar

    ik ben zeker pro cutscenes !

  4.   
    Silent Assasin's avatar

    cutscenes zijn gewoon belangrijk voor het vertellen van het verhaal! kijk maar naar BIAHH, die cutscenes waren gewoon geweldig! hoort erbij vindt ik…

  5.   
    )GN(-Erik's avatar

    Maakt mij ook niks uit, tussenfilmpjes zitten meestal wel vol actie en zo, maar als je gewoon een verhaal voor je ogen ziet ontvouwen zoals bij Half life snap ik wel dat er minder actie in zit, omdat je ook gewoon de andere kant op kan kijken en dat gaat niet in een cutscene 😉

  6.   
    martyntjee's avatar

    ik vond bijvoorbeeld bij de campain van World in Conflict en Company of heroes toch wel belangrijk je leerde personages beter kennen en het verhaal verduidelijkt dus ben het zeker met dit mevrouwtje eens

  7.   
    Mrn.'s avatar

    Ik kijk er vaak naar uit, het is net een film. Maar dat jij dan de hoofdrolspeler bent!

  8.   
    XTR17's avatar

    Cutscenes mogen nooit verdwjnen 8)

  9.   
    LXZ-76's avatar

    ik speel vaak games voor de cutscenes.

  10.   
    ChielB's avatar

    Maar je hebt ook ontwikkelaars die toch liever voor interactieve spelmomenten gaan, zoals ze met Splinter Cell: Conviction van plan zijn. Dit houdt het tempo er vaak lekker in, al kunnen goede/uitgebreide cutscenes je soms ook helemaal in het verhaal zuigen, wat voor de beleving natuurlijk erg goed is.

  11.   
    JVB93's avatar

    Ik bewonder Halo 2 en Halo 3 om hun cutscenes.
    Dat verhaal zit zo goed in elkaar..

  12.   
    Daniel Z's avatar

    ChielB schreef, "Maar je hebt ook ontwikkelaars die toch liever voor interactieve spelmomenten gaan, zoals ze met Splinter Cell: Conviction van plan zijn. Dit houdt het tempo er vaak lekker in, al kunnen goede/uitgebreide cutscenes je soms ook helemaal in het verhaal zuigen, wat voor de beleving natuurlijk erg goed is."

    Uncharted heeft ook zo’n heerlijke manier van interactieve cutscenes.

  13.   
    i7 Grendel's avatar

    NoFearz schreef, "Maar dan moeten het niet echt lange cutscenes zijn zoals vaak bij GTA."

    Ben ik niet mee eens. De filmpjes zijn nooit langer dan een minuut, en ze moeten het hele verhaal structureren. Voormij zijn die langere cutscenes juist een motivatie voor de komende missie.

  14.   
    Maotes's avatar

    Cutscenes zijn er om een verhaal te snappen, zonder cutscenes is het soms wel wat lastig om het verhaal te volgen. Bij F.E.A.R gebeurd dit op een manier dat je gewoon in een auto zit, en dat het hele verhaal dan gewoon tegen je verteld wordt, en dan kan je gewoon om je heen kijken en al die handelingen. Dat vindt ik ook erg gepast gemaakt in zulke games.

  15.   
    LennardF1989's avatar

    Wat zou Armed and Dangerous zijn zonder zijn cutscenes! 😀

  16.   
    obi_wan383's avatar

    Cutscenes geven voor mij een echte meerwaarde aan het verhaal, dit is inclusief ingame cutscenes waarin je niks kan besturen zoals in COD MW of FC2

  17.   
    FioranoJC's avatar

    met haar wil ik zeker wel een kcut-scene

  18.   
    JVB93's avatar

    Games zonder cutscenes speel ik gwn niet :p

  19.   
    Neolite's avatar

    Sommige spellen hebben gewoon cutscenes nodig. Een goede RTS kan in mijn ogen gewoon niet zonder cutscenes. Kijk maar naar Halo Wars en Red alert 3. Wat voor campaign hadden die gehad als er geen cutscenes waren geweest. Voor veel mensen is het ook een beloning, bij halo wars was het echt een lust voor het oog om weer het volgende filmpje te mogen bekijken want het zag er gewoon ongelofelijk goed uit. 😉

  20.   
    R1chardTM's avatar

    Ik kan mij de cutscenes van Red Alert 2 nog goed herinneren en ook de filmpjes van Star Ocean zijn helemaal top. Voor mij kan een cutscene veel aan een verhaal toevoegen.