Enkele dagen terug hadden we al wat eerste details van Assassin’s Creed 2, inclusief de onthulling van een nieuw personage. Inmiddels zijn de berichten uit de aankomende editie van het magazine GameInformer bevestigd, waardoor er meer details te melden zijn.
Om te beginnen ziet het er naar uit dat Jade Raymond niets met de game te maken heeft. Patrice Desiléts, die samen met Raymond aan het eerste deel werkte, is als Creative Director bij Assassin’s Creed 2 betrokken. Verder werken meer dan 240 mensen bij Ubisoft Montreal momenteel aan de game.
Zoals we uit het eerdere bericht al weten, is de hoofdrol deze keer weggelegd voor Ezio Auditore de Firenze en zal je niet langer verdrinken als je in het water terecht komt. Sterker nog, Ezio kan goed zwemmen en het water gebruiken om ongemerkt vijanden te benaderen. Aangezien de game zich onder andere afspeelt in het waterrijke Venetië is dit een vaardigheid die zeer goed van pas komt. We kunnen diverse bekende locaties en gebouwen verwachten, zoals de Basiliek van San Marco, de Canal Grande en de Rialtobrug. Ook de bekende grootheden zijn van de partij. Leonardo da Vinci zal niet slechts een passant zijn, hij is namelijk een bondgenoot van Ezio’s familie. Hij verzorgt bijvoorbeeld de vleugels waarmee Ezio kan vliegen en zo heeft da Vinci een beetje de rol die Q heeft in James Bond-films. Verder zal Machiavelli aanwezig zijn om Ezio tactische training te geven, al is het nog onzekere welke tactieken je zal leren.
De game bevat ook het Toscaanse platteland en de kans is groot dat er meer speelbare steden zijn, vermoedelijk Florence (Firenze). In tegenstelling tot het eerste deel zijn de steden deze keer geen geïsoleerde eilandjes met een saaie wildernis ertussen, maar zullen er missies zijn die steden met elkaar verbinden. Dit moet het buitengebied in Assassin’s Creed 2 een stuk interessanter maken. Daarnaast heeft men ook het standaard gamplay-patroon doorbroken. Je zult dus niet telkens weer naar het bureau moeten, informatie in de stad verzamelen en vervolgens je doelwit omleggen.
Ook het verbergen van jezelf is aangepast, want in dit tweede deel is het zelfs mogelijk om vanonder een hooiberg iemand direct aan te vallen. Dit kan echter je positie verraden, al doen vijanden er nu sowieso meer aan om je te vinden. Je bent dus niet langer per definitie veilig als je ergens uit het zicht denkt te zijn. Als de wat slimmere vijanden denken dat je mogelijk in de buurt bent, zullen ze bijvoorbeeld met een speer om zich heen prikken om je schuilplaats te ontdekken.
Wat betreft vijanden en wapens is Assassin’s Creed 2 ook enorm uitgebreid. Zo kan Ezio beschikken over wapens als een bijl, hamer, knots, speer, twee verschillende zwaarden en nog meer. Je verborgen dolken zal je automatisch gebruiken om vijanden om te leggen die je niet in de gaten hebben en daarnaast heeft elk wapen een unieke speciale aanval.
Vijanden zullen daarnaast meer variatie kennen met eigen gedrag en zwaktes. Zo zijn er “brutish” bepantserde troepen die niet heel snel en lenig zijn, maar wel veel schade in close-combat kunnen uitrichten dankzij zware armor en krachtige wapens. Wat lenige en slimme vijanden zullen zoals gezegd zelfs schuilplaatsen afzoeken om je te vinden, al zijn zij iets minder sterk bewapend. En zo zullen er nog meer soorten vijanden zijn. Een leuke nieuwe vaardigheid van Ezio is de mogelijkheid om vijanden te ontwapenen en ze met hun eigen wapen aan te vallen.
Ten slotte zal je zowel overdag als ’s nachts spelen en komen er nieuwe en meer gevariëerde missies. Het afluisteren van gesprekken of zakkenrollen zal niet meer terugkeren en Ezio zal van nog meer lenige bewegingen worden voorzien om nog soepeler over de daken en door de straten te kunnen rennen.
Voor meer details en impressies van Assassin’s Creed 2 zullen we wellicht nog anderhalve maand moeten wachten op de E3 2009.