Demonstratie van physics op Radeonkaarten komende week

Terwijl physicsberekeningen op de videokaart bij NVIDIA al geruime tijd mogelijk is, komt AMD nog niet verder dan een mogelijke port van deze software.

Komende week wordt de Game Developers Conference in San Francisco gehouden en één van de software-ontwikkelaars van AMD heeft al laten doorschemeren dat het bedrijf daar een demonstratie gaat geven van physics op een Radeon videokaart.

Waar NVIDIA de door een overname verkregen PhysX gebruikt, zal AMD mogelijk de techniek van concurrent Havok gaan gebruiken. Het lijkt er daarom op dat kiezen voor een videokaart van AMD of NVIDIA impliciet ook kiezen voor een physicstoolkit en de mogelijkheid om deze in bepaalde games te gebruiken betekent. Het nog te verschijnen DirectX 11 gaat hier mogelijk weer eenheid in brengen

  1.   
    JohnnyBNL's avatar

    Op zulk soort gebieden vind ik ATi gewoon beter dan Nvidia. Ik denk dat ze uiteraard ook weer de eerste zullen zijn met DirectX11 kaarten! 8)

  2.   
    Stranqer's avatar

    Ati is zoiezo goedkoper dan nvidia, maar physX werkte toch ook al op ati kaarten??
    voor watchmen heb je ook physX nodig en bij mij doet hij het gewoon op men hd4870.
    Verklaring?

  3.   
    Danny Dam Wichers's avatar

    Stranqer schreef, "Ati is zoiezo goedkoper dan nvidia, maar physX werkte toch ook al op ati kaarten??
    voor watchmen heb je ook physX nodig en bij mij doet hij het gewoon op men hd4870.
    Verklaring?"

    Voor Ghost Recon 2 gold destijds hetzelfde en toen had je een echte PhysX-kaart van Ageia nodig om van hardwareversnelling gebruik te maken. De PhysX-software kan op iedere PC geïnstalleerd worden en softwarematig wat dingetjes uitvoeren. Zodra een hardwareversneller (PhysX-kaart of GeForce met PhysX-ondersteuning) wordt gevonden, neemt deze het werk over en komen er vaak meer effecten vrij.

  4.   
    ttassal's avatar

    dan werkt havok tog ook met mijn kaart? 2900xt? khoop t 🙄