Maxis, de ontwikkelaar van Spore, heeft toegang voor eigen applicaties aan onder andere de Spore-database vrijgegeven. Electronic Arts heeft een wedstrijd aan dit gebeuren verbonden.
Met de code van Maxis kunnen applicaties voor het web worden gemaakt, die toegang hebben tot de creature database van Spore. Ook Sporecasts – RSS-feeds die een speler volgen – en informatie over de spelers kan worden gebruikt. Op de bijbehorende website vind je enkele voorbeelden van de webapps.
Wie voor 6 april een webapp klaar heeft, kan deze inzenden op deze pagina, om mee te dingen naar enkele prijzen, waaronder een ‘NVIDIA videokaart’.
Spore is het nieuwe liefdeskindje van Will Wright en de internationale pers. De speler zal in deze game in staat zijn de evolutie van het leven op een planeet in eigen hand te nemen, later in de game zal de gamer met zijn ontwikkelde ras ook in staat zijn nieuwe planeten te ontdekken, te koloniseren of in te nemen.
De speler zal de evolutie kunnen controleren op zowel kleine als grote schaal. Men beginne met het ontwikkelen van eigenschappen van een ras door cellen aan te passen en te ontwikkelen, deze zullen weer uitgroeien en evolueren in meer ontwikkelde wezens. Wanneer je wezen wat meer ontwikkeld is en zich vermenigvuldigd heeft verandert de game in een soort RTS, waarin de speler groepen/stammen van het wezen controleert.
De speler kan de centrale hut waar de wezens samenkomen upgraden zodat de game verandert in een simpele versie van SimCity, hier moet je de technologie verder ontwikkelen en contact zoeken met andere ontstane steden op de wereld. Als de technologie zo ver is ontwikkeld dat de speler UFO’s en dergelijke ruimtevaartuigen kan bouwen, kan de gamer het heelal gaan ontdekken en nieuwe planeten koloniseren of observeren.
Spore is inmiddels verschenen voor de PC.
Wil je weten of wij ons vermaakt hebben met Spore? Check dan onze review!