Heavy Rain was toch wel een van de grootste verrassingen van de Games Convention in Leipzig, getuige ook onze veelbelovende preview en recente Fast Forward. Net als in de spirituele voorganger Fahrenheit staat het maken van keuzes centraal in Heavy Rain, waarbij elke situatie op diverse manieren opgelost kan worden en waarbij je vele, emotionele beslissingen dient te nemen.
Volgens David Cage, baas van ontwikkelaar Quantic Dream, heeft men grote plannen heeft om Heavy Rain na de release nog van extra downloadable content (DLC) te voorzien. Toch gaf Cage aan dat de focus eerst ligt op het vullen van de Blu-ray disc met zoveel mogelijk content. Er wordt dan ook pas aan DLC gewerkt zodra de game zelf klaar en naar volledige tevredenheid is. Cage verklaarde:
- “Honestly, my focus is on putting as much content as possible on the Blu-ray. We have many plans for DLC, but I won’t work on them until the game is finished and fully satisfying. Games are expensive; my focus is to give as much as I can to gamers for their money.”

Mensen houden van het bestuderen van andere mensen. Heavy Rain doet precies dat, maar combineert dat met de grootste kracht van gaming: je mag nu zelf de keuzes en dus het verhaal maken. Combineer dat met een geweldige engine die virtuele mensen als nooit tevoren op het scherm tovert, een getalenteerd team en een script van 2000 pagina’s en je hebt een game met een ongelofelijke potentie. En dan niet alleen de potentie om geweldig te worden; het heeft ook dat speciale aura van games als Shadow of the Colussus en Okami. Het heeft de potentie om spelers te raken zoals weinig andere games dat doen en zo’n game te worden die we ons over tien jaar nog herinneren. De potentie van Heavy Rain is ‘mind-blowing’.
Wil je meer weten over Heavy Rain? Check dan ook eens onze Fast Forward!
Heavy Rain: The Origami Killer verschijnt op een nog onbekende datum voor de PlayStation 3.