Everquestlogs gebruikt voor sociale studies

Er doen veel verhalen de ronde over MMO-gamers. Voor een recente studie naar sociale omgang in MMO’s doneerde Sony 60 terabyte aan logs aan een onderzoekinstituut, dat er informatie uit wist te halen.

De 60 terabyte aan logdata kwam uit vier jaar EverQuest 2, waar 400.000 spelers aan meededen. De achtergronden van de gamers werden ook meegenomen in het onderzoek. In de logs staat welke handelingen de spelers online verrichten en welk berichten ze daarbij via IM sturen. Gesproken berichten werden niet gelogd.

Een enquête onder de spelers liet een aantal mythes – jonge, contactgestoorde en zonlicht schuwende personen – al snel varen: de gemiddelde speler zou 31 jaar oud zijn en EverQuest spelen als andere mensen TV kijken of naar een film gaan. Slechts 5% van de spelers zou een serieuze RPG-speler zijn.

Als de logdata en de enquêteresultaten naast elkaar worden gelegd, komt er al snel uit dat EverQuest veelal een voortzetting van real-life sociale omgang betekent. Zo was de kans dat spelers in dezelfde tijdszone samen gingen werken 25% hoger dan anders en bleek dat als spelers binnen 10 kilometer van elkaar woonden, er tot 5 keer meer kans was dat ze samen de wereld van EverQuest te lijf gingen. Verder bleek dat vrouwelijke spelers betrekkelijk weinig samen wilden werken.

Voor meer resultaten kun je hier verder lezen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren