2009 Fast Forward: StarCraft II


Starcraft II is de opvolger van het meer dan een decennium geleden verschenen Starcraft, dat destijds wereldwijd bejubeld werd en in Korea nog steeds ongekend populair is. Blizzard heeft al aangekondigd om deze opvolger in drieën te delen. Wat gaan zij ons nog meer laten zien? Lees mee in deze Fast Forward: Starcraft II.

In het Starcraft-universum staan drie volken centraal: de Terran, de Protoss en de Zerg. De drie delen van Starcraft II die nu gepland staan, behelzen elk een campagne van één van deze drie volken. Met deze driedeling wil Blizzard een grotere en intensere campagne per ras aanbieden.

Campagnes
Het groter en intenser maken lijkt Blizzard te gaan lukken, als we alleen al naar de cijfers kijken. Ten eerste wordt elke campagne zo’n 26 tot 30 missies groot. Ten tweede zal elke campagne anders spelen. In Starcraft II: Wings of Liberty volgen we de Terran rebel Jim Raynor, die als een huurling missies vervult voor geld en zich zo een weg baant door de Terran campagne. In Starcraft II: Heart of the Swarm spelen de Zerg de hoofdrol. Zoals in een RPG zul je Kerrigan door de missies heen naar een hoger level brengen. Het laatste deel heet Starcraft II: Legacy of the Void. Daarin neem je als speler het bevel over Zeratul, die tracht op diplomatieke wijze technologieën en eenheden tot zijn beschikking te krijgen.

De eenheden die je in Starcraft II onder de knoppen zal krijgen, zijn in aantal ongeveer gelijk aan die van het origineel. Kwalitatief zijn er echter wel een aantal veranderingen. Zo krijgen oude units nieuwe mogelijkheden, zoals een charge vaardigheid voor de Zealot van de Protoss en een kamikaze vaardigheid voor de Zerglings. Ook is er een aantal nieuwe units toegevoegd, zoals de Terran Reaper, die wat weg heeft van de standaard Terran marines. Reapers zijn echter beter inzetbaar, omdat ze kunnen springen. Daardoor zijn hoger en lager gelegen delen van map veel sneller bereikbaar.

[SCREENSHOTS]
Onder de motorkap
Al dit singleplayergeweld gaat gehuld in een nieuwe jasje. De engine die Blizzard voor Starcraft II gebruikt is in staat om in-game filmpjes te produceren van nagenoeg cinematische kwaliteit. Daarnaast is ook de Havok Physics engine van de partij, net als in Diablo III, om alle natuurkundige aspecten zo realistisch mogelijk op je scherm te toveren. Daarnaast is er ook een hoop tijd besteed aan het juist programmeren van de engine, zodanig dat de CPU en GPU het beste tot hun recht komen qua prestaties en daardoor moet Starcraft II erg soepel draaien.

In de eerste plaats blijft Starcraft II de opvolger van misschien wel de grootste competitieve strategie game aller tijden. Voor dit nieuwe deel heeft Blizzard dan ook goed geluisterd naar de community om van Starcraft II de ultieme competitieve strategie game de maken. Daarvoor worden algemene verbeteringen doorgevoerd voor het online aspect. Blizzards eigen online service Battle.net krijgt een update om betere ondersteuning te bieden voor rankings en een matchmaking systeem, waardoor spelers van hetzelfde niveau tegen elkaar uitkomen. Ook de replay functie, die spelers in staat stelt om gespeelde potjes te analyseren, wordt verbeterd.

Voorlopige conclusie
Ondanks dat een onvoltooid product niet goed te beoordelen is, lijkt het onvoorstelbaar dat Blizzard iets fout gaat doen met Starcraft II. Middels een fysieke driedeling tussen de campagnes wordt de singleplayer uitgediept. Tegelijkertijd is Blizzard zich er bewust van dat het multiplayer gedeelte een monster van een voorganger heeft die op zijn minst geëvenaard dient te worden. Dit bewustzijn werpt zijn vruchten af, aangezien Blizzard al meer dan eens in het ontwikkelingsproces naar fans heeft geluisterd. Starcraft II zal dan ook ongetwijfeld een game van topklasse worden.

Starcraft II staat gepland voor de PC en verschijnt ergens in 2009.

  1.   
    Dy-88's avatar

    best vette game, jammer dat mensen denken dat het spel nu 3x zo beter moet worden 🙄

  2.   
    Pumbajeffrey's avatar

    brrr. rillingen krijg ik ervan.

    *staart glazend naar zijn starcraft cdje links van hem in het ‘spellenrek’

    een 500% zekere aankoop voor mij in 2009!

  3.   
    Rise Against's avatar

    Pumbajeffrey schreef, "brrr. rillingen krijg ik ervan.

    *staart glazend naar zijn starcraft cdje links van hem in het ‘spellenrek’

    een 500% zekere aankoop voor mij in 2009!"

    Ook voor mij. Blizzard weet hoe belangrijk dit spel voor hun is en zal er zo lang mee bezig gaan totdat het perfect is net als deel 1

  4.   
    theis's avatar

    Rise Against schreef, "

    ”Pumbajeffrey” schreef, "brrr. rillingen krijg ik ervan.

    *staart glazend naar zijn starcraft cdje links van hem in het ‘spellenrek’

    een 500% zekere aankoop voor mij in 2009!"

    Ook voor mij. Blizzard weet hoe belangrijk dit spel voor hun is en zal er zo lang mee bezig gaan totdat het perfect is net als deel 1"

    sluit ik me helemaal bij aan 8)

  5.   
    Spookyraven's avatar

    ook voor mij zeker een spel om te kopen, ik zie de multiplayer tegen mn broers al voor me… * grijnst *
    lang leve LAN xD