Gamersnet.nl

2009 Fast Forward: Alan Wake

Ontwikkelaar Remedy is bekend geworden met de Max Payne games, maar deze ontwikkelaar wil een nieuwe weg in slaan en is daarom al een behoorlijke tijd bezig met de ontwikkeling van Alan Wake. Wat kunnen we van deze game verwachten en hoe staat het met de ontwikkeling?

Wakker worden!
Het begint allemaal met de schrijver en tevens hoofdpersoon Alan Wake. Alan kreeg zijn inspiratie uit zijn dromen, maar op een dag verdwijnt zijn vrouw en ineens stoppen al zijn dromen. Hierdoor heeft hij al twee jaar niks goeds meer op papier kunnen zetten en om dat nog eens te verergeren, lijdt hij ook nog eens aan slapeloosheid. In het stadje Bright Falls is een kliniek tegen slapenloosheid en daar gaat Alan dan ook heen. Het gaat steeds beter met hem, totdat hij in deze kliniek een vrouw ontmoet. Deze vrouw lijkt verdacht veel op zijn verdwenen vrouw en daardoor komen zijn dromen ook terug. Alan begint zodoende aan een nieuw boek, maar tot zijn grote schrik gebeuren de dingen die Alan in zijn nieuwe boek beschrijft ook in de echte wereld. Alan gaat op onderzoek uit, maar hierdoor komen zijn slaapproblemen ook weer terug. Vanaf dat moment is Alan dus weer “awake” en zullen er rare dingen gaan gebeuren.

Claustrofobisch…
Alan Wake zal een open spelwereld hebben, waardoor jij als speler zelf kan beslissen wat je wanneer gaat doen. Maar let wel op, want in de nacht zullen vijanden rond wandelen die Alan liever niet tegen komt, of toch wel? Hierin heb je zelf de keuze. Je kan kiezen jezelf terug te trekken en wachten tot je grote vriend de zon weer opkomt. Maar je kan er ook voor kiezen om je zaklamp aan te klikken en de vijanden het welbekende kopje kleiner te maken. De nacht zal een erg claustrofobische gameplay kennen, want door de zaklamp (een van de weinige lichtbronnen) heb je maar weinig zicht. Als je naar links schijnt kan je best wel eens van rechts aangevallen worden en daarom zal je door deze gameplay op het puntje van je stoel gaan zitten. Wanneer de zon weer opkomt kun je weer wat rustiger op je stoel gaan zitten, want dan zal je voor een tijdje veilig zijn. Maar helemaal tot rust zal je dan niet komen, want dan is het tijd voor onderzoek.

[SCREENSHOTS]

Om je vingers bij af te likken
Zoals je op bovenstaande screenshots al ziet, zal de game er erg goed uit gaan zien. Het licht in het spel zal erg belangrijk zijn en na wat beelden gezien te hebben heeft Remedy mij hier volledig van overtuigd, want betere lichteffecten heb ik tot nu toe niet gezien in een game. Ook heeft de ontwikkelaar aangegeven dat het weer in het spel een belangrijke rol zal gaan spelen. Daarom is in één van de trailers een tornado te zien en ook hier laat Remedy een grafische pracht zien waar ik me vingers bij af lik. Op het gebied van geluid is helaas nog niet zo veel bekend, maar toch stel ik me voor dat dit een belangrijk deel van het spel zal worden. Als je niks kan zien, ga je op je gehoor af en zo zal dat ook in deze game gebeuren.

Ik vermaak me wel
Alan Wake zal een psychologische actie-thriller worden, waarmee ik me zeker wel een paar weken zal vermaken. Grafisch gezien zal het spel zeker goed in elkaar zitten, maar ook wat betreft het verhaal ziet alles er tot nu toe goed uit. Of de game ook echt goed zal zijn moet natuurlijk nog maar blijken en ook is het nog niet duidelijk hoe ver Remedy met het spel is en wanneer de release zal zijn. In ieder geval kan ik niet wachten tot ik het schijfje met de naam Alan Wake erop daadwerkelijk in mijn handen heb.

Alan Wake heeft nog geen concrete releasedatum, maar zal verschijnen voor de PC en Xbox 360.