Gamersnet.nl

2009 Fast Forward: Empire: Total War

Creative Assembly heeft inmiddels zijn sporen ruimschoots verdiend met titels als Shogun, Rome, en Medieval: Total War. In 2009 mogen we gaan genieten van het volgende deel uit de serie, namelijk Empire: Total War. Of de schaalvergroting goed uitpakt? Lees mee in deze Fast Forward.

Via vele omzwervingen langs feodaal Japan, middeleeuws Europa en het klassieke Rome gaat Creative Assembly nu naar de vroegmoderne tijd. In Empire: Total War spelen alle gevechten zich af tussen 1700 en de vroege jaren 1800. Buskruit zal een grotere rol spelen dan in de voorgaande delen en dat verandert het slagveld radicaal.

De basis
De fundamenten van Empire: Total War zijn onveranderd ten opzichte van de Total War-serie. Er is nog steeds de welbekende campagnemap, waarop de turn-based strategische beslissingen plaatsvinden, die wanneer nodig verwisseld wordt voor het realtime slagveld waarop de veldslagen uitgevochten worden.

Wat nieuw is aan de basis is dat de campagnemap niet alleen het Europese slagveld behelst, want er kan ook gevochten worden in Amerika en India. Dat staat garant voor een grote diversiteit onder de verschillende slagvelden waarop met acht verschillende facties gespeeld kan worden. Op de slagvelden zijn gebouwen niet langer louter visueel vermaak. Je troepen zijn namelijk in staat om in een gebouw te klimmen en van daaruit te verdedigen. Ook zoeken ze automatisch dekking als dat aanwezig is.

Daarnaast is een flink deel van de game overzichtelijker gemaakt. De interfaces zijn hier en daar samengevoegd zodat het geheel duidelijker wordt. Een goed voorbeeld hiervan is dat alle opties om je vijanden te bespioneren, te vermoorden of te paaien nu teruggebracht zijn naar twee units. De gentleman en de rake zijn in staat om diplomatieke, economische en moordzaken aan te pakken en bovendien worden ze beter naarmate ze dit vaker doen.

[SCREENSHOTS]

Zeeslag!
De hele game wordt in beeld gebracht door een nieuwe engine die gebruikt is voor Empire: Total War. Die engine is naast de gigantische veldslagen ook in staat om zeeslagen tot leven te brengen. Dat is dan ook met afstand de grootste toevoeging van Empire: Total War te noemen. De zeeslagen worden evenals de landgevechten gepland via de campagnemap. Zodra een confrontatie onvermijdelijk is, wordt de campagnemap ingeruild voor de zee. Met een vloot van maximaal 20 schepen kun je uitvaren om je vijand natte voeten te bezorgen. In totaal zijn er zo’n 40 verschillende typen schepen in alle historische soorten en maten beschikbaar.

Zodra het slagveld zichtbaar is, heb je zoals altijd eerst de mogelijkheid om je eenheden in formatie op te stellen. Zodra je daarmee klaar bent begint de echte confrontatie. Als Admiraal ben jij verantwoordelijk voor het welzijn van je vloot. Je dient dan ook rekening te houden met allerlei factoren, zoals de wind en het deinen van het schip, om je schoten te timen. Als je op het slagveld eenmaal binnen schietafstand van je tegenstander bent heb je de keuze uit drie typen kogels, voor de romp, de masten of het personeel.

Details
Ongekend voor deze game is het oog voor detail dat Creative Assembly tentoonstelt. Zo zijn alle slagvelden gereconstrueerd met behulp van NASA-satellietbeelden en zijn alle bewegingen voor de soldaten gemaakt met behulp van motion capture-technieken. Verder zijn er kleine, perfectionistische details alom aanwezig. Zo zul je in een cavalerie-eenheid bijvoorbeeld verschillende rassen paarden tegenkomen. Kleine details, maar wel accuraat.

Voorlopige conclusie
De nieuwe telg in de Total War-serie lijkt wederom te gaan verbluffen. Met immense slagvelden, zeeslagen en een vernieuwde interface worden er grote stappen gezet. De nieuwe engine laat meer interactiviteit met het slagveld toe en dat komt de gameplay alleen maar ten goede. Als de zeeslagen bewijzen een waardevolle toevoeging te zijn (lees: als het goed werkt) dan staat niets Empire: Total War nog in de weg om naar de top te gaan.

Empire: Total War zal in maart 2009 verschijnen voor de PC.