2009 Fast Forward: Alpha Protocol

Er zijn, naast de James Bond games, niet heel veel spionnengames. Niet geheel onverwacht zijn de meeste daarvan shooters, maar Alpha Protocol daarentegen lijkt niet alleen om de vuurgevechten te gaan en heeft ook een sterk RPG-element.

The name is Thorton, Michael Thorton
Het verhaal van Alpha Protocol klinkt enigszins cliché. Een spion, genaamd Michael Thorton, wordt opeens vogelvrij verklaard en iedereen lijkt achter hem aan te zitten. Hij moet het doen met de middelen die hij heeft: wapens, een lijst met mogelijke veilige plekken en een vliegtuigabonnement.

Om erachter te komen wat er aan de hand is, reis je de hele wereld rond en bezoek je steden zoals Londen, maar ook meer exotische bestemmingen als het Midden-Oosten en het koude Moskou komen aan bod. In elke stad bevindt zich een hoofdmissie, evenals enkele voorbereidende kleinere missies. In sommige van de steden bevinden zich ook safe-houses waar je je kleding en wapens kunt veranderen en contact kunt leggen met NPC’s door bijvoorbeeld je mail te checken. Hoewel je uiterlijk niet zo customizable is als in bijvoorbeeld Saints Row 2, kun je alsnog aardig wat veranderen aan je uiterlijk en ook is er voor elke missie in elk land wel iets bijpassends aan kleding te vinden, zodat je niet in je Hawaïshirt door Moskou hoeft te lopen.

Meerkeuzegame
Zoals je waarschijnlijk al had verwacht is het neerschieten van en vechten met vijanden een onderdeel van dit spel, maar zoals eerder al gezegd heeft Alpha Protocol ook een sterk RPG-element. Zo kun je als je met een NPC praat op drie manieren reageren, die volgens ontwikkelaar Obsidian Entertainment zijn gebaseerd op de drie JB’s van de spionnenwereld: Jason Bourne, James Bond en Jack Bauer. Als je deze drie karakters een beetje kent kun je je wel voorstellen dat Jason Bourne vrij professioneel zal reageren terwijl James Bond z’n typische Bond-charmes op de NPC los zal laten, in tegenstelling tot Jack Bauer die vrij agressief is. Hoe je reageert beïnvloedt soms dingen op de korte termijn, maar soms ook op de lange termijn. En elk gesprek kan slechts één keer gevoerd worden, waardoor je dus nog lang last kan hebben van een ‘verkeerde’ keuze.

Een ander onderdeel van het spel waarin keuzes belangrijk zijn, is het skills-systeem. Je kunt in Alpha Protocol namelijk Advancement Points verdienen die je in tien verschillende skills kunt stoppen om jezelf te verbeteren. Dit kan leiden tot erg coole moves, waaronder eentje waarbij je, terwijl je nog in cover zit, een groep met vijanden kunt scannen en deze vervolgens met ongekende snelheid neer kunt schieten, iets wat anders niet had gekund. Het is echter niet zo dat je door deze skills opeens een soort van Superman bent: alle skills hebben een cooldown time, waardoor je ze niet ongelimiteerd achter elkaar kunt blijven gebruiken.

[SCREENSHOTS]

Hierboven heb ik slechts een paar van de keuzes die je in Alpha Protocol moet maken uiteengezet en het is dan ook niet heel verwonderlijk dat Alpha Protocol meerdere eindes zal kennen. Je kunt dus proberen om alle eindes een keer te krijgen, maar daarna kun je je helaas niet vermaken met een (online) multiplayer. Obsidian Entertainment heeft er heel bewust voor gekozen om helemaal geen multiplayer toe te voegen aan dit spel, omdat men zich echt puur en alleen op de singleplayer wil focussen. Wellicht zal er nog downloadable content voor Alpha Protocol uitgebracht worden, maar daarover wil men helaas nog niets vrijgeven.

Voorlopige conclusie
Alpha Protocol lijkt een aparte game te worden die je het ruige en spannende spionnenleven heel realistisch laat beleven dankzij de RPG-elementen die in dit spel zitten. Of je nou James Bond wil zijn, Jack Bauer of Jason Bourne: in Alpha Protocol kan het allemaal, mede door de keuzes die je maakt en hoe je reageert op andere personages. Het ontbreken van een multiplayer is erg jammer, maar aan de andere kant is deze keuze zeer begrijpelijk en komt het het spel waarschijnlijk alleen maar ten goede. Ik kan dan ook niet wachten om rond de zomer het schijfje van deze game in mijn Xbox 360 te doen.

Alpha Protocol zal op 27 februari uitkomen voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de PC.

  1.   
    NightHawk's avatar

    Ziet er wel leuk uit 8)

  2.   
    GraveDevil's avatar

    omdat men zich echt puur en alleen op de singleplayer wil focussen.

    Mooi. Ik heb liever dat ze zich alleen richten op single player, dan dat ze er nog een crappy, half afgemaakte multi player bijgeven. Of andersom natuurlijk (kijkt effe naar WiC).

  3.   
    Cirdan's avatar

    De single-player is leuk in WiC. Okay.. het is wel kort (14 missies), maar het waren wel leuke missies en de tussen-stukjes trok je aardig aan.

    Deze game laat ik links liggen, spionage games is niks voor mij. Geef mij maar CoD of iets in de richting van Bioshock (sinds gister thuis te liggen xD)

  4.   
    wkjehwqkjd's avatar

    Zo te zien is de game best wel leuk. Maar vind jammer dat je die skills hebt dat maak het weer zo nep maarja mischien moet dat ook wel om de lvl doorheen te komen als je vast zit. 😀

  5.   
    M@tthijs's avatar

    Een game om in de gaten te houden 8)

  6.   
    game_expert's avatar

    Dit lijkt me wel wat ! 🙂

  7.   
    RinusReetRidder's avatar

    Grafisch niet echt top, maar de setting spreekt me wel aan. Ik ben benieuwd naar de reviews straks. 🙂

  8.   
    7lotus94's avatar

    RinusReetRidder schreef, "Grafisch niet echt top, maar de setting spreekt me wel aan. Ik ben benieuwd naar de reviews straks. 🙂 "

    Kan nog veranderen…

    Het lijkt me voor de rest een prima/ Top spel

  9.   
    JonsoN's avatar

    * Hou m in de gaten *