Gamersnet.nl

2009 Fast Forward: Street Fighter IV


Street Fighter heeft een lange geschiedenis die teruggaat naar de arcade-hallen en de eerste consoles. Nu heeft Capcom de sprong gemaakt naar 3D. Of dat succesvol uit gaat pakken? De toekomst zal het zeggen, maar wij kijken alvast vooruit.

Grote franchises zoals Street Fighter vormen altijd een risico als het gaat om sequels. Desondanks besloot Capcom de grote schare fans te trakteren op Street Fighter IV. De game zal enkele vernieuwingen kennen ten opzichte van de roots, maar dat mag ook wel, aangezien we toch alweer (bijna) in 2009 leven.

Oud in een nieuw jasje
Helemaal nieuw in Street Fighter IV is de sprong naar 3D. Die is uitsluitend visueel en de gameplay is in basis nog steeds 2D, zoals dat hoort bij een Street Fighter game. Wat meteen opvalt is dat Capcom zijn uiterste best heeft gedaan om het echte Street Fighter-gevoel te behouden. Dus ondanks dat Ken en Ryu nu in 3D op je beeld schitteren, zijn ze nog steeds dezelfde. Ook de meeste personages zijn niet veranderd. Street Fighter IV baseert zich voornamelijk op deel II uit de serie en daarom zullen ook nagenoeg alle personages uit SFII gewoon aanwezig zijn.

Naast die nostalgie is er echter ook ruimte voor vernieuwingen op gameplaygebied. Producer Yoshinori Ono introduceert het Focus systeem. Dat is een tweeledig systeem om een aanval van je tegenstander te ‘absorberen’ en vervolgens een tegenaanval in te zetten. De eerste fase is het absorberen van de aanval, waarvoor je personage een andere stand aanneemt. Vervolgens kun je in de tweede fase een tegenaanval inzetten die meer schade doet naarmate je je knop langer ingedrukt houdt.

[SCREENSHOTS]

Snelheid
In Street Fighter IV ligt de nadruk vooral op snelheid. Was deel III nog goed voor een flinke nadruk op verdediging, daar krijgt nu de aanval de overhand. Ook zijn er twee meters toegevoegd aan de game. Een combo-meter en een ‘Revenge’-meter, die beiden toegang geven tot speciale combo’s wanneer ze gevuld zijn. De combo-meter laat je standaard combo’s uitvoeren en vult door rake klappen en trappen uit te delen, terwijl de Revenge-meter je zogenaamde Ultra Combo’s geeft en gevuld wordt door geraakt te worden. De Revenge-meter is ook vroegtijdig te gebruiken voor zwakkere aanvallen die het gevecht in jouw voordeel kunnen beslissen.

De Revenge-meter maakt het mogelijk voor spelers die aan de verliezende hand zijn om een krachtige comeback te maken. Tegelijkertijd stelt de combo-meter je in staat om het gevecht voor eens en altijd te beslissen als je eenmaal op gang bent. Al met al kun je in een fractie van een seconde veranderen van aanvaller in slachtoffer en vice versa. Of dit vooral voor grote verrassingen of grote frustraties zal zorgen, moet nog blijken.

Voorlopige conclusie
Street Fighter IV zal de franchise hoe dan ook nieuw leven in gaan blazen. Daarbij is gekozen om de offensieve kant meer te benadrukken. Met name de Revenge-meter en het Focus systeem maken het mogelijk om elk gevecht tot op de laatste seconde spannend te houden. De overstap naar 3D geeft ons iets moois om naar te kijken tijdens het knokken, zonder dat dit invloed lijkt te hebben op de klassieke gameplay. Kortom, Street Fighter IV heeft alles in huis om een klassieker te worden.

Street Fighter IV verschijnt op 20 februari voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.