Op Blizzcon, het eigen event van Blizzard, is bekend gemaakt dat StarCraft II in drie delen zal verschijnen. Ieder deel omvat de campagne van een bepaald ras. Het eerste deel dat zal verschijnen is “Terrans: Wings of Liberty”, het tweede deel zal onder de naam “Zerg: Heart of the Swarm” verschijnen en het laatste deel heet “Protoss: Legacy of the Void.” Rob Pardo van Blizzard liet weten welke richting dit alles op moet gaan:
- “[The second and third games] will be like expansion packs, but we really want them to feel like standalone products,”
De campagnes moeten groter van omvang worden dan normaal waardoor een aparte release gerechtvaardigd wordt. Blizzard heeft gekozen voor een trilogie, omdat anders de campagnes zouden moeten krimpen of de game uitgesteld zou moeten worden.
Met het opdelen in drie delen wordt de nadruk op het verhaal groter, en Blizzard belooft dan ook meer cinematics. Tevens zal elke campagne iets unieks bevatten. De Terrans campagne zal een mini-campagne met de Protoss met zich meebrengen. De Zerg campagne zal ons uitdagen met RPG elementen en de Protoss campagne zal naast standaard RTS-gameplay ook diplomatieke elementen bevatten.
De multiplayer-component van de game zal nagenoeg niets merken van deze opdeling. De enige consequentie is dat bepaalde units nu uniek voor de campagne zullen zijn, en dus niet speelbaar zijn tijdens multiplayer.
StarCraft II is het langverwachte vervolg op StarCraft, de real-time strategygame die alweer tien jaar geleden het hele genre op zijn kop zette. Ook dit tweede deel speelt zich weer in de toekomst af en draait om de intergalactische oorlog tussen de Protoss, Terran en Zerg. Uiteraard heeft men alle units van tien jaar geleden niet één-op-één overgezet, maar zijn er een heleboel nieuwe units aan het spel toegevoegd maar is de balans toch behouden, aangezien dit het grote speerpunt van StarCraft was en zal blijven.
StarCraft II zal begin 2009 verschijnen voor de PC.