Eerder berichtten we al dat Spore de verkooplijsten aanvoert in Amerika. Vandaag kunnen we daar aan toevoegen dat Spore inmiddels één miljoen keer verkocht is. Dat gegeven is een optelsom van de verkoop op PC, Mac en DS, waarbij de DS versie ‘slechts’ de creature-fase van Spore in zich heeft.
Daarnaast is bekend geworden dat Sporepedia inmiddels 25 miljoen items bevat. Sporepedia bevat alle creaties die mogelijk zijn in Spore, van wezens tot gebouwen en voertuigen, en aangezien Spore pas drie weken verkrijgbaar is, lijkt het einde ook nog lang niet in zicht.
Spore is het nieuwe liefdeskindje van Will Wright en de internationale pers. De speler zal in deze game in staat zijn de evolutie van het leven op een planeet in eigen hand te nemen, later in de game zal de gamer met zijn ontwikkelde ras ook in staat zijn nieuwe planeten te ontdekken, te koloniseren of in te nemen.
De speler zal de evolutie kunnen controleren op zowel kleine als grote schaal. Men beginne met het ontwikkelen van eigenschappen van een ras door cellen aan te passen en te ontwikkelen, deze zullen weer uitgroeien en evolueren in meer ontwikkelde wezens. Wanneer je wezen wat meer ontwikkeld is en zich vermenigvuldigd heeft verandert de game in een soort RTS, waarin de speler groepen/stammen van het wezen controleert.
De speler kan de centrale hut waar de wezens samenkomen upgraden zodat de game verandert in een simpele versie van SimCity, hier moet je de technologie verder ontwikkelen en contact zoeken met andere ontstane steden op de wereld. Als de technologie zo ver is ontwikkeld dat de speler UFO’s en dergelijke ruimtevaartuigen kan bouwen, kan de gamer het heelal gaan ontdekken en nieuwe planeten koloniseren of observeren.
Spore is inmiddels verschenen voor de PC met een spinoff versie voor de DS.