Gamersnet.nl

Ontwikkelaar Heavy Rain: leer te leven met je beslissingen

Heavy Rain was toch wel een van de grootste verrassingen van de Games Convention in Leipzig, getuige ook onze veelbelovende preview. Net als in de spirituele voorganger Fahrenheit staat het maken van keuzes centraal in Heavy Rain, waarbij elke situatie op diverse manieren opgelost kan worden en waarbij je vele, emotionele beslissingen dient te nemen.

Volgens de baas van ontwikkelaar Quantic Dream, David Cage, kan je delen van het verhaal altijd opnieuw spelen dankzij checkpoints, maar het is volgens hem veel leuker om gewoon te leren leven met je beslissingen. Het is zelfs mogelijk om de game verder uit te spelen als je personage dood gaat, dus je kunt ook gewoon doorgaan en de gevolgen ervaren van je eigen acties.

Cage verklaarde:


Mensen houden van het bestuderen van andere mensen. Heavy Rain doet precies dat, maar combineert dat met de grootste kracht van gaming: je mag nu zelf de keuzes en dus het verhaal maken. Combineer dat met een geweldige engine die virtuele mensen als nooit tevoren op het scherm tovert, een getalenteerd team en een script van 2000 pagina’s en je hebt een game met een ongelofelijke potentie. En dan niet alleen de potentie om geweldig te worden; het heeft ook dat speciale aura van games als Shadow of the Colussus en Okami. Het heeft de potentie om spelers te raken zoals weinig andere games dat doen en zo’n game te worden die we ons over tien jaar nog herinneren. De potentie van Heavy Rain is ‘mind-blowing’.

Wil je meer weten over Heavy Rain? Check dan ook eens onze Leipzig-preview!

Heavy Rain wordt waarschijnlijk in de tweede helft van 2009 uitgebracht, exclusief voor de PlayStation 3.