Tijdens de E3 werd al onthuld dat Fallout 3 straks downloadable content (DLC) zal krijgen voor de PC en Xbox 360. Pete Hines van ontwikkelaar Bethesda heeft in een recent interview laten weten dat deze content voor meerdere uren aan extra gameplay zal zorgen, inclusief een geheel nieuwe quest.
Hines vergeleek de content met Knights of the Nine, een uitbreiding voor Oblivion:
- “We want stuff that’s going to be several hours. Not just like a one-off thing, but something like where you can download it and play it for X number of hours. It’ll be similar to what we did with Knights of the Nine in Oblivion, where it’s like whole new quest lines, new stuff, that kind of thing.”
“We want to do stuff like that, where it’s adding hours of tangible stuff to the experience. And it plugs into your existing game, so whether you’re starting a new game, or you’re playing for 40 hours, you can go off and play this.”
De derde telg in de Fallout-serie zal voor het eerst ontwikkeld worden door het getalenteerde team achter het award winnende Oblivion, namelijk Bethesda Softworks. Bethesda kocht de licentie in 2004 en hoopt wederom voort te borduren op de populaire twee delen uit de jaren negentig.
De langverwachte sequel draait op een verbeterde versie van de Oblivion engine, maar Bethseda voegde hieraan toe dat de third-person view aanzienlijk verbeterd zal worden gezien de negatieve feedback over dit aspect van de begeerde role-playing game. Het verhaal van Fallout 3 begint met je geboorte en de dood van je moeder in een ziekenhuis. Dit is het moment waar je bij een DNA analist je eigen character kan creëren.
Het vechtsysteem van Fallout 3 wordt de Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) genoemd. Je kan vijanden neerhalen in real-time uit een first-person perspectief, maar het leuke van het V.A.T.S. systeem is dat je de tijd kan pauzeren om zo een doelwit naar vrije wil te selecteren. Het gebruik hiervan wordt echter wel beperkt door action points, maar deze zullen doorgaans de gevechten weer aangevuld worden. Als je het niet zo hebt op het levend villen van vijanden, garandeert Bethseda dat je ook door de levels kan heen worstelen door onopvallend en stil te werk te gaan. Het schijnt ook dat het voeren van conversaties je een heel eind op weg kan helpen om de gebieden zonder kleerscheuren te doorkruisen.
Vijanden kunnen je op precies dezelfde wijze aanvallen met het targeting systeem, dus het is mogelijk om op verschillende plaatsen op je lichaam geraakt te worden. Om deze gevechten overzichtelijk te laten verlopen is er een nieuw gezondheidsysteem, eveneens als een duidelijk radiatiesysteem. Deze laatste is een zeer praktische optie om de besmetting van water en voedsel aan te tonen vooraleer je dit nuttigt. Het Karma systeem zal wederom volop aanwezig zijn en er zijn ongeveer 9 tot 12 mogelijke eindes gebaseerd op jouw acties.
Wil je meer weten van Fallout 3? Check dan snel onze preview!
Fallout 3 zal op 31 oktober uitkomen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.