Spore, de nieuwste game van Will Wright, moet weer voor langdurige verslavingen gaan zorgen. De game laat je uitgebreid spelen met de evolutie van je eigen wezens en lijkt al mateloos populair. De meest vreemde wezens doken op, van controller-vormige beesten tot levensvormen met nogal seksuele trekjes. Toch lijkt Wright niet echt geschokt door de vele pikante creaties van de Spore-gebruikers. Hij verklaarde:
- “When you give players creative control, you have to expect they’re going to do the unexpected. Some of it’s really good for what they were shooting for. It’s amazingly explicit, especially when those creations are animated. We just have to make sure those people aren’t messing up the experience for others.”
Spore is het nieuwe liefdeskindje van Will Wright en de internationale pers. De speler zal in deze game in staat zijn de evolutie van het leven op een planeet in eigen hand te nemen, later in de game zal de gamer met zijn ontwikkelde ras ook in staat zijn nieuwe planeten te ontdekken, te koloniseren of in te nemen.
De speler zal de evolutie kunnen controleren op zowel kleine als grote schaal. Men beginne met het ontwikkelen van eigenschappen van een ras door cellen aan te passen en te ontwikkelen, deze zullen weer uitgroeien en evolueren in meer ontwikkelde wezens. Wanneer je wezen wat meer ontwikkeld is en zich vermenigvuldigd heeft verandert de game in een soort RTS, waarin de speler groepen/stammen van het wezen controleert.
De speler kan de centrale hut waar de wezens samenkomen upgraden zodat de game verandert in een simpele versie van SimCity, hier moet je de technologie verder ontwikkelen en contact zoeken met andere ontstane steden op de wereld. Als de technologie zo ver is ontwikkeld dat de speler UFO’s en dergelijke ruimtevaartuigen kan bouwen, kan de gamer het heelal gaan ontdekken en nieuwe planeten koloniseren of observeren.
Spore komt op 5 september uit voor de PC en Mac. Een DS-versie verschijnt op 7 september.