Het brein achter de Sims, Will Wright, heeft op een conferentie in Amerika een presentatie gegeven van zijn nieuwste paradepaardje: Spore. De evolutiesimulator van Wright is naar eigen zeggen zo groot, dat je het een leven lang kunt spelen zonder werkelijk alles bezocht te hebben. Waar de meeste games je in staat stellen om Luke Skywalker of Frodo Baggins te zijn, kun je in Spore de schoenen aantrekken van George Lucas of Tolkien, met het hele universum om mee te spelen.
Tijdens de presentatie vertelde Wright over hoe hij vroeger al geïnteresseerd was in wetenschap en techniek. Via Spore wil hij op een leuke, interactieve manier die interesse overbrengen. Als speler heb je dan ook nogal wat mogelijkheden; het universum veroveren, in 5 minuten een ruimteschip ontwerpen, de loop van de evolutie beheersen, enzovoort. Het brein van Maxis is ervan overtuigd dat games kunnen bijdragen aan een beter begrip van de wetenschappen.
Verder onthulde Wright een nieuwe feature voor Spore, genaamd MashOn. MashOn stelt de speler in staat om via stilstaande en bewegende beelden een eigen Spore-comic te creëeren. Videogames zijn in de ogen van Wright dan ook middelen tot zelfexpressie. Ook maakte hij de nieuwste statistieken bekend. De 1,7 miljoen wezens die laatst met veel trots gepresenteerd werden, zijn inmiddels aangevuld tot 2,1 miljoen. Er zijn nu ook al zo’n 14.000 filmpjes geüpload met behulp van de Share-tool in Spore.
Spore is het nieuwe liefdeskindje van Will Wright en de internationale pers. De speler zal in deze game in staat zijn de evolutie van het leven op een planeet in eigen hand te nemen, later in de game zal de gamer met zijn ontwikkelde ras ook in staat zijn nieuwe planeten te ontdekken, te koloniseren of in te nemen.
De speler zal de evolutie kunnen controleren op zowel kleine als grote schaal. Men beginne met het ontwikkelen van eigenschappen van een ras door cellen aan te passen en te ontwikkelen, deze zullen weer uitgroeien en evolueren in meer ontwikkelde wezens. Wanneer je wezen wat meer ontwikkeld is en zich vermenigvuldigd heeft verandert de game in een soort RTS, waarin de speler groepen/stammen van het wezen controleert.
De speler kan de centrale hut waar de wezens samenkomen upgraden zodat de game verandert in een simpele versie van SimCity, hier moet je de technologie verder ontwikkelen en contact zoeken met andere ontstane steden op de wereld. Als de technologie zo ver is ontwikkeld dat de speler UFO’s en dergelijke ruimtevaartuigen kan bouwen, kan de gamer het heelal gaan ontdekken en nieuwe planeten koloniseren of observeren.
Spore komt op 5 september uit voor de PC.