Eerder vandaag berichtten we al dat er een ondersteunend personage genaamd Elika de Perzische prins zal gaan helpen. Nu hebben we ook te horen gekregen dat dit personage echter niet gespeeld zal kunnen worden door een tweede speler, en dat dit personage dus altijd bestuurd wordt door de computer. Dit is jammer, want de toevoeging van Elika leek juist een mogelijkheid voor een co-op.
- “No, is the short answer,” producer Ben Mattes said. “The longer answer is it’s impossible to capture the flow of the two characters’ interaction between human players.”
Hiermee bedoelt Ben Mattes waarschijnlijk dat de aanvallen van de twee personages nauw verbonden zijn: als de een van de twee een aanval uitvoert zal de ander daarop reageren en helpen met de aanval, waardoor de gezamelijke aanval veel sterker zal zijn dan een aanval van een van de twee personages apart. Hierdoor is het erg lastig om allebei de personages door spelers te laten besturen.
In de nieuwste Prince of Persia bevindt de Prins zich in een nieuwe wereld die corrupt en aangetast is. Het verhaal en daarbij het doel van de Prins is dan ook om deze wereld te zuiveren. Dit verhaal en de daarbij horende omgevingen zullen dit keer meer fantasierijk zijn en zich niet zo vasthouden aan de werkelijkheid. Het moet een magischere, haast pöetische vormgeving krijgen, maar toch zeer geloofwaardig blijven.
De speler moet verschillende ‘Lightwells’ aansteken, die zuiver licht de wereld in zullen zenden en daarmee de wereld één voor één haar puurheid teruggeven.
De transformatie van de wereld die hiermee gepaard gaat zal real-time gebeuren. Geen vervelende cutscenes meer dus, maar je zult gewoon rond kunnen lopen terwijl je omgevingen zich aan de nieuwe situatie aanpassen. Zo groeien planten terug en wordt de lucht weer helder terwijl je je kunt blijven bewegen. Ook zal het in deze Prince of Persia niet meer mogelijk zal zijn om de tijd te manipuleren. Geen tijdgereis en teruggedraai meer dus.
De nieuwste Prince of Persia zal in het vierde kwartaal van 2008 uitkomen voor de PC, PlayStation 3, Xbox 360 en DS.