Onderzoekers aan de Abertay University hebben een game ontwikkeld die zogenaamde ‘trigger happy’ agenten moet leren om te gaan met een geweer. De game wordt dan ook bestuurd met een light gun en draagt de titel Shoot/No Shoot. Volgens de makers is het spel een stuk realistischer dan de standaard first-person shooter:
- “A lot of games become very ‘arcadey’, it’s all big and when you shoot at people it takes eight shots to take them down, and everything explodes, […] This is more realistic, a single shot will take someone down.”
Shoot/No Shoot draait bovendien, veel meer dan andere shooters, om het maken van keuzes. Als gevolg hiervan zijn de animaties en de AI zo echt mogelijk, aangezien de bewegingen van een verdachte aanleiding kunnen zijn om te schieten. Een voorbeeldsituatie is er een waar een NPC in een auto staat te gluren en zodra deze zich omdraait is het aan de speler om een waarschuwingsschot te lossen, gericht te schieten of niet te schieten.
De game zal eerst nog goedgekeurd moeten worden door de Home Office Scientific Development Branch, alvorens het in gebruik genomen wordt. Toepassingen zoals deze voor games zijn niet nieuw. Met America’s Army zagen we al dat een game meer kan zijn dan slechts vermaak.