Komt Intel nu ook met hardware physics?

Terwijl NVIDIA al bijna klaar is met het hardwarematig kunnen versnellen van natuurkundige berekeningen door hun producten (de 8xxx-serie en nieuwer om precies te zijn) mede dankzij de overname van Ageia, heeft de gelijksoortige overname van Havok door Intel nog niet tot iets geleid, zo lijkt het.

Een gelekte presentatie laat echter zien dat er achter de schermen weldegelijk wat gebeurt: deze slide spreekt namelijk van een ‘physics engine scaling’ in de X58-chipset, maar helaas nog niet meer dan dat. De precieze inhoud laat zich nog maar raden.

Die X58-chipset blijkt trouwens sowieso een paradijs voor gamers, vooral in combinatie met de processor waarvoor deze ontworpen is, door ondersteuning van 2 (PCI-E x16) tot 4 (PCI-E x8) videokaarten. De processor, die momenteel Bloomfield heet, heeft 4 cores die in totaal 8 threads kunnen verwerken (hyperthreading lijkt terug te zijn), 8MB gedeelde cache, een geïntegreerde geheugencontroller zoals AMD dat nu al heeft met ondersteuning voor 3-channel DDR3, Quick Path Interconnect als tegenhanger van AMD’s Hypertransport en uitbreidingen op SSE4. Van een introductiedatum wordt nog niet gesproken.

  1.   
    Tom's avatar

    8MB gedeeld cache? Da’s niks nieuws. 🙁

  2.   
    Gerjann's avatar

    alinea 3:

    oooowh jah ik snap ut 😕 😛

  3.   
    RinusReetRidder's avatar

    Geïntegreerde physics zou wel geweldig zijn. Scheelt ook weer zo’n onzinnige losse physics kaart.

  4.   
    GraveDevil's avatar

    ”GerJan 16″ schreef, "alinea 3:

    oooowh jah ik snap ut 😕 😛 "

    😆 Ik dacht aan hetzelfde 😛 Meestal kom ik wel een heel eind met processor’s en videokaarten, maar dat is zowat net russisch 😛