Gamersnet.nl

Tim Sweeney: Unreal Engine 4 richt zich exclusief op de consoles

De Unreal Engine 3 is tegenwoordig de drijvende kracht achter heel veel games. De engine was ontwikkeld met het oog op DirectX 9/10 PC’s, de Xbox 360 en de PlayStation 3. Inmiddels heeft Epic hard gewerkt om de engine op diverse punten te verbeteren, wat we straks in elk geval in Gears of War 2 terug gaan zien. Toch zit het bedrijf niet stil wat betreft innoveren, want achter de schermen is men al druk bezig met ideeën voor de Unreal Engine 4.

Tim Sweeney, de technical director en oprichter van Epic, gaf onlangs een interview waarin gesproken werd over de Unreal Engine 4. Hierin gaf hij aan dat de Unreal engines altijd een cyclus doorlopen die gepaard gaat met een generatie van hardware. Op dit moment hangt de Unreal Engine 3 dus samen met de zevende generatie van onder andere de Xbox 360 en PlayStation 3. Een nieuwe engine zal dan ook pas uitgebracht worden als we aan een volgende generatie consoles toe zijn, naar verwachting ergens rond 2011 of 2012.

Een opvallende vermelding was echter dat de Unreal Engine 4 zich exclusief op de consoles zal gaan richten. In eerste instantie de opvolgers van de Xbox 360 en PlayStation 3, en eventueel een nieuwe console van Nintendo als die met gelijke hardware zal komen. Het lijkt er op dat Epic wil voorkomen dat ontwikkelaars problemen ondervinden met hun engine, zoals nu regelmatig het geval lijkt te zijn met de PlayStation 3. De PC zal overigens wel ondersteund worden, maar lijkt dus zeker niet meer zo prominent in beeld te staan als bij de Unreal Engine 3.

Toch is het nog allemaal ver weg, want op dit moment werkt slechts een klein team van Research & Development aan de Unreal Engine 4. Pas volgend jaar zal men steeds meer mensen in gaan zetten om een begin te maken met het opzetten van de nieuwe engine.