Crytek spreekt over dingen die Crysis niet gehaald hebben

In een interview met het magazine PC Zone heeft Bernd Diemer, senior game designer bij ontwikkelaar Crytek, gesproken over diverse ideeën voor Crysis die de uiteindelijke game nooit hebben gehaald. Een beruchte feature is volgens de ontwikkelaar het ‘Branch Monster’, waarbij een volledig open wereld ook voor een vertakkend en wisselend verhaal zou zorgen. Diemer vertelt:

    “From the start we wanted to have this completely open world in which you have the freedom to even kill story characters, but then we got to the problem that every project like this has, that we can’t tell the story if a story character is dead. You want to make people care about characters in the story, and having them killable is counterproductive to that.”

Verder had men ook nog meer gevorderde mogelijkheden voor het cloak-systeem van het nanosuit in gedachten, maar ook dit werd uiteindelijk geschrapt:

    “We had this device, which allowed you to adjust the external temperature of the cloak to match the environment. We took that out because it was so complicated to work – fiddling with the dials. In the end we used a more digital system: you’re either cloaked, or you’re not.

    At one time anything we thought was cool we’d try – even our version of bullet-time. We had a prototype but, even though it was really cool, it was just one of those things you just have to do right – if we have a superpower in the game it has to be something we’re comfortable with. So we thought ‘No, no. We’ll stick with what we have, and put it in the drawer with all our other fancy ideas.’ We may take one or two out in the future.”

Misschien dat we dus in toekomstige games van Crytek nog eens iets van deze ideeën terug zullen vinden…


Crysis is een first person shooter van de makers van Far Cry. De game speelt zich voornamelijk in de tropen af, waar jij en je team het op zullen moeten nemen tegen een alien invasie. De game kent ook enkele stedelijke en buitenaardse levels. Waar Far Cry een spel was waarin je in je eentje opereerde, heb je in Crysis een heel squad tot je beschikking en zal tactiek een veel grotere rol spelen. Daarnaast kun je je wapens en suit helemaal customizen met onder andere nieuwe onderdelen, en het schieten zal er ook echt door beïnvloed worden.

De game draait op de CryEngine 2 en levert adembenemend mooie beelden op. Crysis kent ongelooflijk veel details, maar laat daarnaast ook een realistische weergave van bewegende vegetatie, physics en doorbrekende zonnestralen zien.

Lees hier onze knallende review.

Crysis is inmiddels verschenen voor de PC.

  1.   
    TheDude's avatar

    Dat van een vertakkend/wisselend verhaal klinkt wel heel vet. Dan beleef je dus pas echt iets interactiefs als je keuzes van invloed zijn op de verhaallijn. 🙂

  2.   
    PS4owner's avatar

    dat het spel zich had aangepast aan jou keuzes dat was wel leuk geweest had het meer diepte gegeven

  3.   
    RinusReetRidder's avatar

    Maar ook problemen dus zo te lezen. Wel goed dat ze iets perfect willen hebben of anders niet in de game en geen probeersels ofzo erin stoppen en zien hoe het uitpakt.

  4.   
    Alias's avatar

    Misschien dat ze sommige onderdelen in de volgende crysis er in stoppen als een soort van upgrade van je nano-suit. Zo hebben ze ook wat meer tijd om de opties te perfectioneren.

  5.   
    Uchiha linkz's avatar

    yep upgrades voor de nano-suit klinkt wel goed 😀

  6.   
    Tom's avatar

    Bullettime zou natuurlijk een overkill geweest zijn. Ik vond namelijk de vijf functies van het adapt-systeem al een hoop, een bullettime functie zou de game waarschijnlijk te makkelijk hebben gemaakt.

  7.   
    Ruudjee's avatar

    Tharduz schreef, "Bullettime zou natuurlijk een overkill geweest zijn. Ik vond namelijk de vijf functies van het adapt-systeem al een hoop, een bullettime functie zou de game waarschijnlijk te makkelijk hebben gemaakt."

    Ben ik met je eens. Die hele nano-suit was imo zelfs een beetje over-the-top.

  8.   
    Pack Leader's avatar

    Ik vond het nano suit wel iets vernieuwends en verfrissends. Ik vind het goed uitgewerkt.

    Greetings 😉

  9.   
    TotalPicnic's avatar

    bullettime had wel leuk kunnen uitpakken 😛

  10.   
    Neolite's avatar

    Ruudjee schreef, "

    ”Tharduz” schreef, "Bullettime zou natuurlijk een overkill geweest zijn. Ik vond namelijk de vijf functies van het adapt-systeem al een hoop, een bullettime functie zou de game waarschijnlijk te makkelijk hebben gemaakt."

    Ben ik met je eens. Die hele nano-suit was imo zelfs een beetje over-the-top."

    zelfs met de nano suit was het soms best lastig. 😉

  11.   
    triniton's avatar

    hahahahha day is gewoon omdat ze hebben gezien dat far cry 2 dat wel heeft een open world 😛

  12.   
    Tollos's avatar

    ik vidn het een leuk spel, alleen heb een niet-egt-goeie pc, dus het ziet er niet mooi bij mij uit