Spore is in zijn opzet gigantisch groot. Het nabouwen van een versnelde vorm van de evolutie waarin de speler volledige vrijheid heeft is praktisch onmogelijk. En dat erkent producer Thomas Vu, maar zegt ook dat ze met Spore duidelijke grenzen hebben gesteld.
“Speaking as a developer, we always want more. With a game like Spore, when you start imagining what could be in there, the scope of it is enormous, This is like less than one percent of the things we could possibly do,”
Maar mensen die de volle 100% willen hoeven de hoop nog niet op te geven: als mensen meer Spore willen, komt er meer Spore. De game schreeuwt gewoon om uitbreidingen, dus zolang er geld voor is is Maxis zeker bereid om die aan de fanbase te geven.
Spore is het nieuwe liefdeskindje van Will Wright en de internationale pers. De speler zal in deze game in staat zijn de evolutie van het leven op een planeet in eigen hand te nemen, later in de game zal de gamer met zijn ontwikkelde ras ook in staat zijn nieuwe planeten te ontdekken, te koloniseren of in te nemen. De speler zal de evolutie kunnen controleren op zowel kleine als grote schaal. Men beginne met het ontwikkelen van eigenschappen van een ras door cellen aan te passen en te ontwikkelen, deze zullen weer uitgroeien en evolueren in meer ontwikkelde wezens. Wanneer je wezen wat meer ontwikkeld is en zich vermenigvuldigd heeft verandert de game in een soort RTS, waarin de speler groepen/stammen van het wezen controleert.
De centrale hut waar de wezens samenkomen is te upgraden, zodat de game verandert in een simpele versie van SimCity. Hier moet je de technologie verder ontwikkelen en contact zoeken met andere ontstane steden op de wereld. Als de technologie zo ver is ontwikkeld dat de speler UFO’s en dergelijke ruimtevaartuigen kan bouwen, kan de gamer het heelal gaan ontdekken en nieuwe planeten koloniseren of observeren.
Lees ook onze Fast Forward!
Spore verschijnt op 7 september voor de PC, Wii, Nintendo DS en Mac. De game zal mogelijk iets later verschijnen voor de PlayStation 3 en Xbox 360.