Gamersnet.nl

Bethesda: Fallout-wereld kleiner dan Oblivion

Ontwikkelaar Bethesda Softworks werkt al tijden hard aan Fallout 3, maar natuurlijk kennen we het bedrijf ook als de drijvende kracht achter de topper The Elder Scrolls IV: Oblivion. Zodoende kon een kleine vergelijking tussen beide games niet uitblijven tijdens een interview met Pete Hines van Bethesda. Hij gaf aan dat de wereld van Fallout 3 ongeveer vijftig tot tachtig procent van de Oblivion-wereld is:

Dit komt overeen met de eerder onthulde informatie dat Fallout 3 veel vrijer van opzet is dan Oblivion en draait om keuzes tussen goed en kwaad met twaalf verschillende eindes die bij verschillende speelstijlen passen.

Hines gaf tevens aan dat de main quest je ongeveer twintig uur bezig zal houden, met daarbij nog eens twintig uur aan side-quests en een nog onbekend aantal speeluren voor overige opdrachten. In tegenstelling tot Oblivion zul je de game ook minimaal een paar keer uit moeten spelen voordat je alle Achievements kunt vrijspelen.

De derde telg in de Fallout-serie zal voor het eerst ontwikkeld worden door het getalenteerde team achter het award winnende Oblivion, namelijk Bethesda Softworks. Bethesda kocht de licentie in 2004 en hoopt wederom voort te borduren op de populaire twee delen uit de jaren negentig.

De langverwachte sequel draait op een verbeterde versie van de Oblivion engine, maar Bethseda voegde hieraan toe dat de third-person view aanzienlijk verbeterd zal worden gezien de negatieve feedback over dit aspect van de begeerde role-playing game. Het verhaal van Fallout 3 begint met je geboorte en de dood van je moeder in een ziekenhuis. Dit is het moment waar je bij een DNA analist je eigen character kan creëren.

Het vechtsysteem van Fallout 3 wordt de Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) genoemd. Je kan vijanden neerhalen in real-time uit een first-person perspectief, maar het leuke van het V.A.T.S. systeem is dat je de tijd kan pauzeren om zo een doelwit naar vrije wil te selecteren. Het gebruik hiervan wordt echter wel beperkt door action points, maar deze zullen doorgaans de gevechten weer aangevuld worden. Als je het niet zo hebt op het levend villen van vijanden, garandeert Bethseda dat je ook door de levels kan heen worstelen door onopvallend en stil te werk te gaan. Het schijnt ook dat het voeren van conversaties je een heel eind op weg kan helpen om de gebieden zonder kleerscheuren te doorkruisen.

Vijanden kunnen je op precies dezelfde wijze aanvallen met het targeting systeem, dus het is mogelijk om op verschillende plaatsen op je lichaam geraakt te worden. Om deze gevechten overzichtelijk te laten verlopen is er een nieuw gezondheidsysteem, eveneens als een duidelijk radiatiesysteem. Deze laatste is een zeer praktische optie om de besmetting van water en voedsel aan te tonen vooraleer je dit nuttigt. Het Karma systeem zal wederom volop aanwezig zijn en er zijn ongeveer 9 tot 12 mogelijke eindes gebaseerd op jouw acties.

Wil je meer weten over Fallout 3? Lees dan ook eens onze Fast Forward!

Fallout 3 zal eind 2008 verschijnen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.