Vorig jaar kondigde Electronic Arts al een nieuwe survival-horror game aan, genaamd Dead Space. De game moet fans van films als Event Horizon aanspreken, waarbij wordt vermeld dat het spel de meest benauwende sci-fi horror sfeer moet krijgen die de wereld ooit gezien heeft.
Om nóg meer spanning en sfeer te creëren, lijkt het erop dat de ontwikkelaars van EA druk aan het werk zijn om de pauze-optie uit het spel te laten. In games zoals Resident Evil is het mogelijk om tijdens alle hectiek en gevaar even bij te komen door de game te pauzeren, waarbij je rustig je health bij kunt vullen. Dead Space zal je die rust niet gunnen, want zaken als het aanvullen van je health zal allemaal in-game gebeuren. Het wordt dus doorgaan tot je weet te ontsnappen… of tot je het loodje legt.

In Dead Space kruip je in de huid van monteur Isaac Clarke, een gewone man die op het oog een routineklus moet uitvoeren om het communicatiesysteem van een deep space mining ship te repareren. Het duurt niet lang voordat Clarke wakker wordt in een levende nachtmerrie wanneer hij ontdekt dat de crew van het schip door een gruwelijk buitenaards ras gedood is. Nu moet Clarke vechten voor zijn leven in de dodelijke stilte en duisternis van de uitgestrekte ruimte…
Dead Space verschijnt eind 2008 voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.