Gamersnet.nl

2008 Fast Forward: Tomb Raider: Underworld


Ontwikkelaar Crystal Dynamics pakte in 2006 de Tomb Raider franchise met succes op en ontwikkelde het ijzersterke Tomb Raider: Legend. Ondertussen zijn we vorig jaar nog extra verwend met een feestelijke Anniversary, maar het echte verhaal gaat dit jaar weer verder in Tomb Raider: Underworld. Wat zal deze nieuwe game ons gaan brengen?

Interactie
Als er één ding centraal zal staan in Tomb Raider: Underworld, dan is het wel interactie. En dan vooral interactie met de omgeving. Lara zal vrijwel alles uit haar omgeving kunnen oprapen om het als wapen te gebruiken, maar soms kan het ook nodig zijn om een voorwerp in te zetten als hulpmiddel. Je kunt bijvoorbeeld een gevonden speer gebruiken om vijanden aan te spiezen, maar je kunt de speer ook als een kleine polsstok inzetten om over een groot gat te springen. Een rondslingerende staf kan best leuk zijn om wat tikken mee uit te delen, maar duw de staf in een gat in de muur en je kunt er aan gaan ronddraaien om zo naar hoger gelegen plaatsen te springen.

Het weer zal in Underworld ook zeker van invloed zijn op Lara en de gameplay. Als het regent verandert zand in modder en Lara wordt ook echt vies als ze door de modder rent. Maar een paar goede spetters regen zorgen er natuurlijk ook voor dat je weer schoon spoelt. Regen is trouwens echt iets om goed in de gaten te houden als je moet klimmen, want tijdens een hevige plensbui zullen rotsen en richels zeer glad zijn en moet je af en toe jezelf herpakken om niet weg te glijden.

[SCREENSHOTS]

Beste vrienden
Over de diverse omgevingen waar de game zich af zal spelen, is nog weinig bekend gemaakt. Het lijkt er in elk geval wel op dat we van Mexico tot Vaticaanstad en van Thailand tot Paaseiland zullen reizen. Genoeg diversiteit om je mee te vermaken dus. De tegenstanders zullen deze keer echter wat traditioneler zijn. Naast de gebruikelijke menselijke vijanden zul je vooral ook diverse dieren tegen gaan komen, zoals panters, spinnen en wellicht wat woeste beren.

Uiteraard behoren ook in Tomb Raider: Underworld je twee pistolen tot je beste vrienden. Deze keer zal het echter ook mogelijk zijn om op verschillende vijanden tegelijk te schieten. Wel zo effectief als je toch twee wapens in de aanslag hebt. Ook melee combat zal in Underworld vertegenwoordigd zijn. Verwacht echter geen uitgebreide knokpartijen, maar vooral wat stevig duw- en stootwerk. Het echte afmaken mag je nog altijd met één van je wapens doen.

Tempo
Puzzelen zal ook in dit nieuwe avontuur van Lara een grote rol gaan spelen. Verwacht dus weer enorme puzzels, zoals we die recent al zagen in Anniversary. Gebruik je grappling hook om aan rotsblokken te trekken of over diepe afgronden te slingeren en verwacht ook weer het nodige zoeken en schuiven van objecten. Voertuigen zullen deze keer ook weer goed vertegenwoordigd zijn, waaronder natuurlijk Lara’s vlotte motor. Verdere afwisseling wordt daarnaast verzorgd door korte interactieve cutscenes, al zullen deze vrij zeldzaam zijn om het tempo in de game hoog te houden.

Ontwikkelaar Crystal Dynamics wil de stijgende lijn van de Tomb Raider franchise graag voortzetten en dus worden kosten noch moeite gespaard. Voor de bewegingen van Lara gebruikt men deze keer zelfs motion capture om alle bewegingen en animaties nóg beter te maken. In combinatie met verbeterde graphics, grote puzzels en veel nieuwe locaties om te ontdekken, lijkt Tomb Raider: Underworld weer een aangenaam avontuur te worden.

Tomb Raider: Underworld zal eind 2008 verschijnen voor de PC, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, PlayStation 2 en Nintendo DS.