Rainbow Six is allang niet meer die die-hard shooter die het ooit geweest is. Het plannen van de missie werd al eerder overboord gegooid en met Rainbow Six: Vegas ging de serie definitief mainstream. Gelukkig was dat allesbehalve een slechte ontwikkeling en we zijn alleen maar blij dat het tweede deel de succesformule van het eerste avontuurtje in Vegas voort wil zetten.
Viva Las Vegas
Rainbow Six: Vegas 2 wordt voornamelijk meer van hetzelfde. Terroristen hebben het weer op Las Vegas gemunt en jij moet met je speciale team met speciaal agentjes dat dwarsbomen. Bishop is de commando die je onder de knoppen hebt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Rainbow Six: Vegas 2 moet namelijk het customizen naar een nieuw niveau tillen en dat is gelijk ook het grote verschil met deel één.
Waar een Rambo-mentaliteit in de vorige delen al steevast met een kogel tussen je ogen werd afgestraft, is dat in deze editie des te meer zo. Je verdient namelijk ervaringspunten voor tactiek. Wanneer je een teammaat een andere ingang van een kamer binnen laat komen en de andere vijanden zelf alsnog verrast door de voordeur, levert dat punten op. Eerst een snake-cam onder de deur door steken en een flashbang naar binnen gooien ook. Op deze manier ga je ranks omhoog en speel je zodoende nieuwe outfits, strepen op je schouder en dus e-penis vrij, aangezien alle behaalde dingen in de singleplayer meegetild worden naar de multiplayer, en vice versa.
Wat mij echter het meest nieuwsgierig maakt naar dit customizen, is het feit dat het spel onthoudt hoe jij je kills maakt. Ben jij iemand die het het liefst van dichtbij doet? Dan liggen er nieuwe shotguns voor je klaar. Is het je doel om elk stukje materie in Las Vegas te doorboren met lood? Binnen de kortste keren mag je je behangen met de vetste machinegeweren enzovoorts. Je speelstijl sluit dus naadloos aan op de mogelijkheden die de game je biedt en dat is alleen maar een goede zaak.
[SCREENSHOTS]
Multiplayer
Hoewel de artificial intelligence alweer een flink stuk beter schijnt te zijn dan in de voorganger, is er natuurlijk niets zo realistisch als de homo sapiens zelf. Daarom is er uiteraard weer een multiplayermode aanwezig en die ziet er deze keer gelukkig net zo mooi uit als de éénspelerstand. In het orginele Vegas was het namelijk zo dat Ubisoft de online graphics naar beneden moest bijstellen om de game vloeiend draaiende te houden, aangezien de Unreal 3-engine van destijds nog niet helemaal afgerond was. Dat is deze keer wel het geval en de gehele game ziet er nu beter uit dan zijn voorganger.
Naast een veelzijdige deathmatch en andere versus-modes kan er online ook weer van een coöperatieve mode genoten worden. Het nieuwe hieraan is een andere gamer ten alle tijden kan joinen of leaven en de levels hier real-time op aangepast worden. Hierdoor wordt het spel niet opeens asociaal makkelijk wanneer je gezelschap krijgt, of frustrerend moeilijk wanneer diegene weer weggaat.
Rainbow Six: Vegas 2 moet in maart zijn debuut maken voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.