Gamersnet.nl

2008 Fast Forward: Fable 2

Terwijl ik rustig mijn dagelijkse bezigheden voltooi, droom ik even, héél even weg naar Fable 2… Zoals verwacht verschijnt er een waas voor mijn ogen, alle andere games verbleken en ik begin, zonder het te weten, plotseling uit mijn mondhoek te kwijlen. Fable 2 moet dé RPG van 2008 worden en als je zo’n statement maakt terwijl 2008 amper begonnen is, dan zit het toch snor met een game?

Fable 2 gaat niet echt verder waar Fable (: The Lost Chapters) ophield. Sterker nog, Fable hield nooit op. Een rechtstreekse opvolger was daarom al snel uitgesloten. Deeltje twee bied je dezelfde doch verbeterde gameplay, maar laat zich bespelen in een hele andere setting. Realistische jaartallen of historische gebeurtenissen opnoemen schiet hier tekort, maar laten we zeggen dat menig man het botte zwaard al heeft ingewisseld voor een geweer en een zakje buskruit, en de opstuivende zandpaadjes getransformeerd zijn in nette, verharde weggetjes.

Travestieten
De setting en de tijd waarin we spelen zijn dus flink veranderd. De gameplay echter, is beloofd beter te worden dan zijn voorganger. Niet alleen staan slechts enkele pandjes te koop in een overbevolkte stad, maar de hele stad op zich zou te koop kunnen staan. Naast veranderingen die groter, sneller en mooier zijn, zijn ons nog veel meer keuzes beloofd dan in deel 1. Goed en kwaad kennen we immers wel en we willen meer keuzes zien. Lionhead voldoet aan onze preek en beweert dat je in deel twee constant (zowel bewuste als onbewuste) keuzes op je pad geslingerd krijgt en dat deze direct gevolg hebben op de omgeving. Onder andere is er de mogelijkheid om een hondje uit het kennel te kiezen als compagnon en we kunnen ook nog eens kiezen of we het spel als man of vrouw doorspelen. Als je de voorkeur geeft aan een travestiet of manwijf: ga je gang, het is allemaal mogelijk.

Het hebben van meer keuzes staat natuurlijk garant voor een grotere replaywaarde en gecombineerd met de bekende Britse humor van Lionhead studios en de Xbox Live Achievements, kunnen we ook nog eens lekker werken aan onze lachspieren met Fable 2.

[SCREENSHOTS]

Koters
In Fable: The Lost Chapters hadden we al de mogelijkheid een mooie jonkvrouw te versieren, met haar trouwen en uiteindelijk ook de liefde met haar te bedrijven. Maar hier en daar vonkte er een tikkeltje teleurstelling, aangezien een wilde nacht met een veroverde jonkvrouw totaal geen gevolg had op de wereld om je heen. Lionhead gaat ons het er misschien wel moeilijk mee maken, maar in Fable 2 kan diezelfde wilde nacht aan de basis staan van een kind. Innovatief als het is, zal de manier waarop we onze koters op zullen voeden direct gevolgen hebben op zijn eigen leefstijl en ideeën als hij/zij later groot is. Lionhead belooft veel, maar als deze belofte werkelijkheid wordt, staat de gamesindustrie waarlijk op z’n kop.

Nintendogs
Wat eerder al aan bod kwam en zeker een innovatief nieuwtje is, is de hond. Natuurlijk is de trouwste viervoeter niks nieuws onder de zon voor ons mensen, maar in Fable 2 betekent de hond méér. Naast het gebruikelijke Nintendogs vermaak, is je hond (indien goed verzorgd) de beste partner die je kan krijgen. De hond loopt altijd met je mee en als je jezelf alweer in de penarie hebt gewerkt met een stel bandieten, wil je pup er nog wel eens flink op los bijten om jouw hachje te redden. Raakt je hond gewond, dan ben je genoodzaakt hem snel weer te genezen. Want hoe snel je ook wegrent, je hond zal altijd proberen zich weer met je te herenigen, omdat ‘ie van je houdt, hoe kreupel je pup ook is. Dát is pas een loyale Nintendog.

Fable 2 verschijnt in de loop van 2008 voor de Xbox 360.