Gamersnet.nl

2008 Fast Forward: Splinter Cell: Conviction

Splinter Cell: Conviction is de nieuwste game in de wereld van Sam Fisher. Later dit jaar zullen we er van kunnen genieten, maar wordt het eigenlijk wel genieten? Ubisoft slaat namelijk een compleet andere weg in…

Voortvluchtig
Conviction gaat in principe gewoon verder waar Double Agent is gebleven. Zoals de fans van de serie wel weten, is het mogelijk om Double Agent op verschillende manieren uit te spelen. Dat moet ook wel, gezien de keuzes die je kon maken in de game. Welk einde dan de juiste aansluiting vindt met deel vijf is niet helemaal duidelijk, maar wat wél duidelijk is, is dat je niet meer bereid bent voor je werkgever op te draven. Third Echelon, je baas dus, is namelijk ethisch gezien niet bepaald netjes bezig op politiek gebied en de immer ethische (?) Sam Fisher is het daar niet mee eens. Sam was echter een spion, en zoals eigenlijk altijd al geweest is wordt de aanwezigheid van een ex-spion nooit op prijs gesteld. Sam is onbruikbaar en weet teveel, dus Third Echelon wil hem onschadelijk maken. Dat wil zeggen dat iedereen die ook maar iets met de sterke arm der wet te maken heeft, achter Sam aan zit. En dat biedt een hoop nieuwe gameplay elementen!

[SCREENSHOTS]
Altaïr Fisher
Sterker nog, het zorgt voor een geheel nieuwe game. Zonder Third Echelon heb je geen missies meer, noch gadgets. Je bent dus op jezelf aangewezen met als enige missie: ‘poets de plaat’! Nu is het verhaal nog niet ontrafeld, maar het is denkbaar dat Sam alles en iedereen zal ontwijken/elimineren dat in zijn weg staat, waarna hij wraak wil nemen op Third Echelon. Echter, iedereen is op zoek naar Sam. Vandaar dat hij zijn uiterlijk DRASTISCH heeft veranderd. Zijn gemillimeterde hoofd biedt nu plaats voor een weelderige haardos en aan zijn kin hangt een blits baardje. De goggles van Sam, hét Splinter Cell-trademark, is voorlopig afwezig. Zonder Third Echelon namelijk ook geen stoere gadgets, dus zul je het moeten stellen zonder de drie groene kijkertjes. Die heb je overigens ook niet echt nodig, aangezien je vooral in de steden zelf bent. Zo heb je de stad Washington DC, waar de game zich afspeelt, in onder andere een schemerige toestand. Zo’n stad is natuurlijk een drukke bedoening, vandaar dat overal mensen hun ding doen. Inclusief de nodige agenten, dus. Een toupetje plus plakbaardje zijn dus wenselijk, maar voor de zekerheid heb je bij je casual outfit ook een capuchon, die je op zet wanneer je in het daglicht verschijnt.

Zoals gezegd is Washington DC dus een drukte van jewelste. Dat is dan ook één van de key elementen van de game: omstanders. Het is zaak om onopvallend in de menigte op te gaan om zo je volgende doel te bereiken. Daarbij zul je bewakers moeten ontlopen, maar ook de menigte gebruiken om de bewakers uit te schakelen of te omzeilen. Het ‘volk’ speelt dus een erg grote rol in de game, wat ons weer brengt bij die andere ‘sluipgame’ van Ubisoft, Assassin’s Creed. Of het gebrek aan afwisseling ook dezelfde (gebrekkige) overeenkomsten vertoont is even afwachten, maar Ubisoft heeft beloofd veel met improvisatie te willen doen.

Ook online
Natuurlijk zal Splinter Cell: Conviction ook online speelbaar zijn. Hier werd niet gekozen voor een co-op gameplay zoals we van bijvoorbeeld Chaos Theory gewend zijn, maar voor een heel nieuw concept. Ook online zullen namelijk de vele aspecten uit de single player game aanwezig zijn. Zo moet je ook online ge- en misbruik maken van menigtes en ook hier zul je flink van de omgeving gebruik moeten maken. Zaken die je mogelijk vrijspeelt en andere ontwikkelingen zullen ook zeker een rol gaan spelen in de games die je online speelt. Een complete game dus, met hoge verwachtingen.

Splinter Cell: Conviction verschijnt op z’n vroegst in het tweede kwartaal van 2008 op de PC en Xbox 360.