2008 Fast Forward: Army of Two


Heb je ook altijd zo’n hekel aan computergestuurde teamgenoten die midden in jouw vuurlinie lopen, blind de vijand aanvallen of op een andere briljante manier in de weg lopen? Houd dan vooral Army of Two in de gaten, want als er één game is waarin de AI dit jaar in orde moet zijn…

Freelancers
Samenwerking met je teamgenoot is de speerpunt van Army of Two, want de game richt zich geheel op het spelen in co-op. Dit kan met een vriend(in) of met een door de computer bestuurde makker. EA Montreal heeft namelijk heel veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een AI die echt intuïtieve acties maakt en waar je ook fatsoenlijk mee ten strijde kunt trekken. “Zei je nou EA, Michiel?”, hoor ik jullie denken. Ja zeker, Electronic Arts gaat schuil achter deze knallende co-op game, wat eens te meer aangeeft dat het beruchte uitmelkbedrijf toch graag van dat imago af probeert te komen.

In Army of Two draait het om de hoofdpersonen Rios en Salem, twee Army Rangers die hard werken om zelfstandige huurmoordenaars te worden. Je speelt dus een keer niet als een elite leger of ander militaire divisie, want Rios en Salem zijn echte freelancers die diverse lastige en smerige klusjes opknappen waar officieel niemand iets van afweet.

Luchtgitaar
Je begint het spel met het kiezen van de gewenste moeilijkheidsgraad: Recruit, Contractor en Operative. Elk niveau kent een toepasselijke opmerking, zoals: “You have balls the size of Texas, and the guns to back them up”, als je kiest voor Operative. Vervolgens duik je in het tutorial level, een trainingskamp vlakbij Mogadishu, waarbij de basics aan bod komen om als tweetal diverse situaties aan te pakken. Snel dekking zoeken, het uitvoeren van een sniper-aanval met z’n tweeën, met de ruggen tegen elkaar staan om 360 graden in de rondte te kunnen schieten, de ander een high five geven of even luchtgitaar spelen om goed teamwork te vieren… alles komt aan bod.

Speel je de game met een andere gamer, dan kun je natuurlijk snelle voice commands geven om de tactiek te bepalen. Als je echter alleen wilt spelen, dan blijft de game alsnog co-op gericht doordat je gebruik kunt maken van diverse voorgebakken commando’s. Net zoals in een game als Rainbow Six: Vegas kun je aangeven of je partner mag aanvallen, moet stoppen of moet hergroeperen. Vervolgens kan je, bijzonder gedetailleerd, aangeven hoe de ander met wapens om mag gaan, variërend van heel agressief tot erg terughoudend.

[SCREENSHOTS]

Aggrosief
De tactieken gaan nog verder in Army of Two, want de game zal gebruik maken van een zogeheten ‘aggro-meter’. Spelers van (online) RPG’s zullen dit wellicht herkennen: een speler die erg aanvallend te werk gaat, valt ook de tegenstander meer op dan iemand die minder fanatiek aan het strijden is. De aggro-meter aan de bovenkant van het scherm kan naar links of rechts uitslaan, om aan te geven welke speler de meeste aggro heeft. De vijand zal zich dan ook vooral richten op deze speler, aangezien hij op dat moment de grootste dreiging is. Dit gegeven kun je gebruiken tijdens het samenwerken met je teamgenoot. Als de één heel agressief speelt, dan kan hij daarmee de aandacht afleiden van de andere speler, die vervolgens de vijand flankeert of een andere stiekeme aanval uitvoert. Je kunt onderling ook wapens uitwisselen, waardoor je degene met de zware guns lekker zijn aggro-meter kunt laten vol knallen, terwijl de ander bijvoorbeeld ergens een bom kan plaatsen.

Wat betreft het health systeem kiest Army of Two voor een bijzondere aanpak. Als je partner neer gaat, dan moet je naar hem toegaan en een bepaalde knop op je controller vasthouden totdat een minigame start. Afhankelijk van de mate van verwonding zal je tijdens het uitvoeren van de minigame (het sequentieel indrukken van knoppen) de wonden van je teamgenoot schoonmaken of zelfs tot reanimatie overgaan! Tijdens het uitvoeren van deze minigames stopt de overige actie, maar ga je in de fout tijdens het uitvoeren van de reeks van knoppen, dan blijft je teamgenoot nog steeds gewond. Je kunt je partner overigens twee of drie keer healen voordat hij echt het loodje legt en je de missie opnieuw moet beginnen.

Veelbelovend
Army of Two lijkt een bijzondere game te worden, waarmee EA Montreal inhaakt op het zeer populaire co-op principe. De diverse mogelijkheden om als een duo te vechten klinken zeer veelbelovend. Misschien leunt de game wel wat op bekende principes van onder andere Gears of War, zoals het gebruiken van dekking en de bloedspetters op je beeldscherm, maar dat mag de pret toch zeker niet drukken. Als de intelligentie van de computer straks goed verzorgd is, en de missies voldoende uitdaging en diepgang bieden, dan kan dit een bijzonder sterke en tevens humoristische actiegame worden.

Army of Two verschijnt in het eerste kwartaal van dit jaar voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    )GN(-Erik's avatar

    COOP owned!!! jammer genoeg is deze game WEER niet voor de pc 👿 😡

  2.   
    SjaakSnel's avatar

    screens zijn wel van slechte kwaliteit die erbij zitten. Voor de rest een leuk stukje:D

  3.   
    bramski's avatar

    bwa de screens zijn mooi vind ik 8)

    )GN(-Erik
    ge zult nog wa moete wachte:P

      Army of Two verschijnt in het eerste kwartaal van dit jaar voor de Xbox 360 en PlayStation 3.
  4.   
    Nuckey's avatar

    Ik ben zeer benieuwd naar de AI om het in het echt te zien! 8)

  5.   
    0karel0's avatar

    COOl spel de screen shots zeggen al genoeg voor mij excuseer me ik ga nu naar de game winkel 😉

  6.   
    Tollos's avatar

    ziet er vet uit, en idd jammer dat hij niet voor de pc komt.

  7.   
    Kaassouffl3's avatar

    Ik verwacht best veelvan dit spel!

  8.   
    Wouter's avatar

    Ik heb hem gespeeld op de gameplay en ik vond hem een beetje houterig spelen… Ook vond ik hem er niet zo heel goed uitzien. Ik sla hem over, voor deze keer.

  9.   
    Gerjann's avatar

    Vind Co-Op zo vet jonge beetje knallen met vrienden 8)

  10.   
    Neolite's avatar

    Cabooter schreef, "Ik heb hem gespeeld op de gameplay en ik vond hem een beetje houterig spelen… Ook vond ik hem er niet zo heel goed uitzien. Ik sla hem over, voor deze keer."

    daarom is ie ook uitgesteld, De dingen die jij noemt zullen(volgens de makers 😆 ) verholpen zijn. 😉

  11.   
    stormtrooper's avatar

    ik kan niet wachten om hem voor de ps3 te halen!!