Er zijn twee soorten consolehackers: softwarepiraten die illegaal gekopieerde games speelbaar willen maken en de homebrewmakers die eigengemaakte software op de console willen draaien. Die laatste groep heeft op de Wii een overwinning behaald.
Het was al een tijdje mogelijk om GameCube homebrewsoftware op de Wii te draaien, een bijeffect van de compatibiliteit van de Wii mbt de GameCube. Bij het uitvoeren van GameCubesoftware schakelt één van de processoren van de Wii echter alle toegang tot Wii-specifieke hardware uit, zoals de WiFi-module en de Wii-mote. Dat zijn toch wel de onderdelen waar je mee wilt spelen, anders kun je net zo goed een tweedehands GameCube opzoeken.
Tijdens het 24e Chaos Communication Congress toonden enkele aanwezige sprekers echter aan, dat het mogelijk is deze functies te benaderen. Wat je nodig hebt zijn de encryptie- en decryptiesleutels en die hadden ze gevonden in een deel van het geheugen dat uitgesloten is voor GameCubesoftware. Via andere hacks werd uiteindelijk een eigengemaakte software gestart die de Wii-mote uitlas.
Momenteel is nog wel een modchip nodig om dit alles mogelijk te maken, anders kan er sowieso geen eigen software (GameCube of Wii) gestart worden. De hackers zijn nu wel een stukje dichter bij de heilige graal: zonder modchip zelfgemaakte software starten. De softwarepiraten zullen waarschijnlijk daarna heel snel volgen met gehackte kopieën die zonder modchip gespeeld kunnen worden. Het is verder niet bekend wat Nintendo met behulp van firmware-updates via de WiFi-verbinding kan tegenhouden, maar een blik op de PSP en alle (geslaagde) hackpogingen zegt heel wat.
Een interview met één van de hackers zou hier te lezen moeten zijn, maar de site is op het moment van schrijven niet te bereiken.
De demonstratie van de geslaagde hack is hier te bekijken: