Gamersnet.nl

2008 Fast Forward: Ghostbusters


If there’s something strange in your neighborhood, who you gonna call? Juist, de Ghostbusters! De tune, de heerlijk valse sirene van Ecto-1, de humor… de Ghostbusters zijn gewoon een begrip. Tegen het einde van 2008 komt er een game uit met deze helden in de hoofdrol, dat kan toch alleen maar geweldig worden?

Paranormaal
Ghostbusters The Video Game is de officiële titel, maar aangezien iedereen wel weet dat het deze keer een game betreft, houden we het gewoon lekker op ‘Ghostbusters’. De game speelt zich direct af na de twee films uit de jaren ’80 van de vorige eeuw en voor de gamers die de films niet kennen: in de eerste film zien we hoe de wetenschappers Peter Venkman, Raymond Stantz en Egon Spengler samen met vrijwilliger Winston Zeddmore vechten tegen alles wat maar paranormaal is. Ze gebruiken hiervoor allerlei technische gadgets om geesten, spoken en ander gespuis te vangen. In de tweede film dreigen ze bankroet te gaan door diverse rechtszaken en een gebrek aan werk, maar als New York opnieuw wordt bedreigd en de Ghostbusters weer in actie mogen komen, zijn ze weer grote helden.

Vanaf dit punt gaat deze Ghostbusters game verder. De zaken lopen zo goed dat de Ghostbusters wel wat hulp kunnen gebruiken. Ze nemen een nieuwe Ghostbuster in dienst en raad eens: dat ben jij! In het begin van de game zullen fans veel herkenbare momenten ervaren, want ontwikkelaar Terminal Reality zorgt voor diverse bekende gezichten in de eerste levels. Zo komen we al snel de groene, soms wat irritante Slimer tegen en ook de intolerante bibliothecaresse uit de eerste film maakt haar opwachting.

Scannen
Dat je meteen enkele bekende spoken aantreft in de game heeft een bepaalde reden, want één van je taken is om de wezens die je tegen komt te scannen met je PKE-meter. Deze meter werkt in eerste instantie als radar om paranormale activiteiten aan te geven. Vervolgens kan je dankzij Tobin’s Spirit Guide meer details en achtergronden ontdekken over de spoken die je scant. Veel belangrijke spoken uit de films worden in de game verwerkt, zodat je dieper in het wereldje van de Ghostbusters kunt duiken.

[SCREENSHOTS]

Het vangen van spoken gaat op de bekende manier. Zorg dat je een spook vangt met de straal van je proton pack en sluit het wezen vervolgens op door er een ghost trap naartoe te gooien waar het spook ingezogen wordt. Naast de gewone aanval van je proton pack heb je ook de beschikking over wapens als proton torpedo’s en elektronen stralen. Deze zijn te upgraden, want door het vangen van spoken zal je geld kunnen verdienen. Zo kun je er voor kiezen om je wapens meer bereik te geven of om ze sterker te maken. Terminal Reality werkt momenteel aan een systeem waarbij je extra geld kunt verdienen door spoken zo spectaculair mogelijk te vangen, dus een beetje creativiteit bij het vangen van spoken kan goed van pas komen.

Naast veel actie en de bekende wapens en gadgets uit de films, zal je in de Ghostbusters game ook veel te maken krijgen met physics. De omgeving zal erg interactief zijn, waarbij je kunt denken aan een gezellig domino-effect in de bibliotheek als je een boekenkast een stevige duw geeft. Er zullen ook diverse puzzels in de game zitten die je met behulp van physics zult moeten oplossen.

Vertrouwen
Ghostbusters moet voor fans van de films een feest van herkenning worden en voor nieuwkomers vooral een bijzondere game vol met actie, speciale gadgets, paranormale verschijningen en humor. De acteurs en schrijvers van de films werken ook volledig mee aan deze game, wat de authenticiteit zeker ten goede komt. Het is misschien nog even de vraag of gamers nog wel zin hebben in de Ghostbusters na al die jaren, maar ik heb al wel vertrouwen in het eindresultaat.

Ghostbusters zal eind 2008 verschijnen voor de PC, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 2, Wii en Nintendo DS.