Gamersnet.nl

Veel achievements laten Xbox 360-games goed scoren en verkopen

Sinds de lancering van de Xbox 360, eind 2005, is het een waar fenomeen geworden op Xbox Live: iemands gamerscore. Je gamerscore drijf je op doormiddel van het halen van achievements in games en sommige mensen hebben al honderdduizenden punten binnengehengeld. Nu heeft een studie van het Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) uitgewezen dat wanneer Xbox 360-games veel achievements hebben, ze vaak hogere reviewscores krijgen en ook beter verkocht worden.

    “Consumers want their games to include both variety and abundance of Accomplishments. Our research shows that incentives such as Accomplishments impact sales choices such as which game title to buy and which platform to buy it on; they also extend the replayability of a title.”

Het is volgens de onderzoekers vooral belangrijk dat een game afwisselende achievements heeft en dat deze ook online te behalen zijn. Verder lijkt de achievements-rage ook over te slaan naar de andere platformen, aangezien Sony met de komst van Home, ergens begin volgend jaar, ook een achievementssysteem in de PlayStation 3 wil proppen. Metroid Prime: Corruption op de Nintendo Wii heeft ook al een dergelijk systeem dat bijhoudt welke specifieke doelen je hebt gehaald.